-
Innovationsarenor Besöksnäring, nytt omställningsprojekt till Visit Värmland
Region Värmland och Tillväxtverket har beviljat Visit Värmland stöd att genomföra projektet Innovationsarenor Besöksnäring.
Projektet är ett branschöverskridande samverkansprojekt som ska genomföras tillsammans med Värmlands digitala kluster Compare.
Samarbeten, förnyelse och förutsättningar
Projektet bidrar till Värmlandsstrategins åtgärd Fler och starkare företag där besöksnäringen pekas ut som en tillväxtbransch.
Det handlar bland annat om samarbeten, kompetensförsörjning, kapitalförsörjning, förnyelse, kommunikationer, marknadsföring, gynnsamma kommunala förutsättningar och service. Men också om att öka intresset och skapa förutsättningar för att starta och driva företag.
Projektet bidrar även till åtgärden Livskvalitet för alla genom att tillgängliggöra kultur och naturvärden för många fler av Värmlands invånare. Det är ett branschöverskridande samverkansprojekt mellan Visit Värmland och Compare.
Projektet bygger vidare på Platsens digitaliserade upplevelser, genom att tillvarata tidigare investeringar och metod för att skapa nya innovationer och ökad tillväxt i besöksnäringen och underleverantörer.
Ska bidra till en grön och digital omställning
Innovationsarenor Besöksnäring är en del av React – EU. En insats inom EUs regionalfond som bidrar till att stärka små och medelstora företag efter Coronapandemi i Norra Mellansverige.
Projekten som stöds av React ska bidra till en grön och digital omställning samt öka konkurrenskraften i företagen.
“Det övergripande målet för projektet Innovationsarenor Besöksnäring är att företag inom besöksnäringen ska öka sin innovationskraft och omställningsförmåga när det kommer till digitala och gröna omställningar. Detta ska medföra att små och medelstora företag inom besöksnäringen i Värmland har stärkt sin attraktionskraft och klarar pandemins effekter för en konkurrenskraftig näring även efter pandemin.” Säger Mia Landin, VD Visit Värmland.
Möjliggöra olika omställnings- och utvecklingsidéer
Viljan inom besöksnäringen för att digitalisera verksamheten och sitt sätt att arbeta är numera stor. Förmågan att digitalisera sin verksamhet och med digitalisering se nya möjligheter avseende nya tjänster och affärsmodeller är dock många gånger låg. Även kunskapen kring begreppet innovation är låg hos målgruppen. Vilket leder till att många har föreställningar av att innovation måste vara något stort och omvälvande.
Förenklat handlar projektet om att på ett systematiskt sätt möjliggöra genomförandet av olika omställnings- och utvecklingsidéer.
“Därför är det även viktigt att dessa företag får upp ögonen för vad innovation är, att det snarare handlar om att hitta nya lösningar på ett befintligt problem på just det företaget.” Säger Mia Landin.
Ett extra fokus på små och medelstora företag
För att nå målen kommer projektet att arbeta med olika arbetspaket; etablering, utveckling av innovationsplattformar, genomförande av innovationsarenor och innovationssupport Be Digital samt marknadsbearbetning och internationalisering.
Projektet kommer att rikta ett extra fokus på små och medelstora företag som har ett ökat behov av att ställa om i och med pandemin och som historiskt haft en stor andel utländska gäster.
Projektet kommer även att jobba med nya och befintliga små och medelstora företag och entreprenörer som vill utveckla hela eller delar av sin verksamhet till besöksnäring, då ett utökat utbud är viktigt för besöksnäringens attraktionskraft i stort.
“Vi är mycket glada för att få möjligheten att konkret arbeta med innovation och digitalisering tillsammans med besöksnäringen och Visit Värmland. Samarbete över branschgränser är av stor betydelse för att kunna stimulera utveckling i svåra och utmanande tider.” Säger Magnus Bården, VD för Compare.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
-
Gästbloggare
-