-
Innovationsarenor Besöksnäring, nytt omställningsprojekt till Visit Värmland
Region Värmland och Tillväxtverket har beviljat Visit Värmland stöd att genomföra projektet Innovationsarenor Besöksnäring.
Projektet är ett branschöverskridande samverkansprojekt som ska genomföras tillsammans med Värmlands digitala kluster Compare.
Samarbeten, förnyelse och förutsättningar
Projektet bidrar till Värmlandsstrategins åtgärd Fler och starkare företag där besöksnäringen pekas ut som en tillväxtbransch.
Det handlar bland annat om samarbeten, kompetensförsörjning, kapitalförsörjning, förnyelse, kommunikationer, marknadsföring, gynnsamma kommunala förutsättningar och service. Men också om att öka intresset och skapa förutsättningar för att starta och driva företag.
Projektet bidrar även till åtgärden Livskvalitet för alla genom att tillgängliggöra kultur och naturvärden för många fler av Värmlands invånare. Det är ett branschöverskridande samverkansprojekt mellan Visit Värmland och Compare.
Projektet bygger vidare på Platsens digitaliserade upplevelser, genom att tillvarata tidigare investeringar och metod för att skapa nya innovationer och ökad tillväxt i besöksnäringen och underleverantörer.
Ska bidra till en grön och digital omställning
Innovationsarenor Besöksnäring är en del av React – EU. En insats inom EUs regionalfond som bidrar till att stärka små och medelstora företag efter Coronapandemi i Norra Mellansverige.
Projekten som stöds av React ska bidra till en grön och digital omställning samt öka konkurrenskraften i företagen.
“Det övergripande målet för projektet Innovationsarenor Besöksnäring är att företag inom besöksnäringen ska öka sin innovationskraft och omställningsförmåga när det kommer till digitala och gröna omställningar. Detta ska medföra att små och medelstora företag inom besöksnäringen i Värmland har stärkt sin attraktionskraft och klarar pandemins effekter för en konkurrenskraftig näring även efter pandemin.” Säger Mia Landin, VD Visit Värmland.
Möjliggöra olika omställnings- och utvecklingsidéer
Viljan inom besöksnäringen för att digitalisera verksamheten och sitt sätt att arbeta är numera stor. Förmågan att digitalisera sin verksamhet och med digitalisering se nya möjligheter avseende nya tjänster och affärsmodeller är dock många gånger låg. Även kunskapen kring begreppet innovation är låg hos målgruppen. Vilket leder till att många har föreställningar av att innovation måste vara något stort och omvälvande.
Förenklat handlar projektet om att på ett systematiskt sätt möjliggöra genomförandet av olika omställnings- och utvecklingsidéer.
“Därför är det även viktigt att dessa företag får upp ögonen för vad innovation är, att det snarare handlar om att hitta nya lösningar på ett befintligt problem på just det företaget.” Säger Mia Landin.
Ett extra fokus på små och medelstora företag
För att nå målen kommer projektet att arbeta med olika arbetspaket; etablering, utveckling av innovationsplattformar, genomförande av innovationsarenor och innovationssupport Be Digital samt marknadsbearbetning och internationalisering.
Projektet kommer att rikta ett extra fokus på små och medelstora företag som har ett ökat behov av att ställa om i och med pandemin och som historiskt haft en stor andel utländska gäster.
Projektet kommer även att jobba med nya och befintliga små och medelstora företag och entreprenörer som vill utveckla hela eller delar av sin verksamhet till besöksnäring, då ett utökat utbud är viktigt för besöksnäringens attraktionskraft i stort.
“Vi är mycket glada för att få möjligheten att konkret arbeta med innovation och digitalisering tillsammans med besöksnäringen och Visit Värmland. Samarbete över branschgränser är av stor betydelse för att kunna stimulera utveckling i svåra och utmanande tider.” Säger Magnus Bården, VD för Compare.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-