-
Grönklittsgruppen renodlar för att möjliggöra satsningar på Grönklitt och Tänndalen
Styrelsen i Grönklittsgruppen AB (publ) har gjort en strategisk utvärdering av hur bolagets verksamheter kan utvecklas på bästa sätt.
Slutsatsen är att bolagets verksamhet inom skiing & outdoor och fastighetsutveckling i Grönklitt och Tänndalen har stora utvecklingsmöjligheter och att samordningsvinsterna med det tredje verksamhetsbenet, camping, är mycket begränsade.
För att möjliggöra satsningar på Grönklitt och Tänndalen genomförs därför en avyttring av campingverksamheten.
“Den förändrade strategiska inriktningen för Grönklittsgruppen ger oss mycket bättre förutsättningar att fokusera på verksamheterna i Grönklitt och Tänndalen, vilka har mycket ljusa framtidsutsikter. Det möjliggör också fler arbetstillfällen i bygderna, tack vare investeringar och fastighetsutveckling. Grönklittsgruppens huvudkontor i Orsa blir kvar och kommer under en övergångsperiod även stötta Svenska Campingpärlor AB med administrativa tjänster.” Säger Grönklittsgruppens VD, Mari Tara.
Kan bryta det dödläge som pågått länge
Grönklittsgruppen har sin historiska kärna inom skiing & outdoor där även fastighetsutveckling blivit en allt viktigare del de senaste åren. Dessa verksamheter bedöms ha stor utvecklingspotential. Det finns omfattande ytor i både Grönklitt och Tänndalen som är oexploaterade.
Parallellt har bolaget under de senaste åren även drivit nio campingar runtom i Sverige, genom dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB. Förutsättningarna i denna verksamhet är annorlunda och samordningsvinsterna med Grönklittsgruppens övriga verksamheter är högst begränsade.
“Det har under lång tid pratats om att renodla Grönklittsgruppen bland många aktieägare och andra intressenter, men den tidigare splittrade ägarbilden har försvårat detta. Nu kan vi äntligen gå vidare med detta och bryta det dödläge som varit under en lång tid.” Säger Ståle Angel, styrelseordförande i Grönklittsgruppen.
Mottagit ett bud från United Camping-koncernen
För att ge varje verksamhetsben bättre möjligheter att utvecklas, har styrelsen i Grönklittsgruppen därför beslutat att avyttra campingverksamheten. Verksamheten har flera fina anläggningar, inte minst femstjärniga Orsa camping, men har också stora underhålls- och investeringsbehov.
Styrelsen har mottagit ett bud på campingverksamheten från United Camping-koncernen. Styrelsen har kallat till en extra stämma i Grönklittsgruppen den 9 juli, med förslaget att bifalla budet.
“Campingbranschen är i en omställningsfas, där ökade krav från gäster och mer digitalt gästbeteende kräver investeringar. Alla nio anläggningar i Svenska Campingpärlor AB och dess gäster kommer att gynnas av att komma in i First Camp-familjen. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter och planerar att satsa minst 100 miljoner de närmaste åren på att bygga ut dessa anläggningar och göra dem ännu mer attraktiva, året runt.” Säger Johan Söör, VD för United Camping-koncernen som driver First Camp.
United Camping koncernen äger redan en del av aktierna i Grönklittsgruppen, så båda bolagen känner varandra väl.
Inom ramen för ett rimligt värderingsintervall
Den löpande driften av kvarvarande verksamheter i Grönklittsgruppen väntas generera drygt 200 miljoner SEK i omsättning och med ett förväntat årligt rörelseresultat (EBITDA) på 20-33 miljoner kronor de närmaste åren, enligt ledningens finansiella plan, exklusive omstruktureringskostnader och exklusive intäkter och överskott från fastighetsförsäljning.
United Camping-koncernens bud på Svenska Campingpärlor AB motsvarar ett värde på skuldfri basis (Enterprise Value), på 320 miljoner kronor. Budet på Svenska Campingpärlor AB är baserat på en värdering som ligger högre än jämförbara campingförvärv som gjorts i den svenska marknaden de senaste åren.
KPMG har som oberoende granskare gett en så kallad ’second opinion’ på budet på Svenska Campingpärlor AB och bedömt att budet ligger inom ramen för ett rimligt värderingsintervall.
Förutsatt att godkännande nås av den extra stämman i Grönklittsgruppen AB i juli väntas avyttringen av Svenska Campingpärlor AB genomföras direkt därefter.
- Text: Grönklittsgruppen
- Foto: Grönklittsgruppen
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-