-
Grönklittsgruppen renodlar för att möjliggöra satsningar på Grönklitt och Tänndalen
Styrelsen i Grönklittsgruppen AB (publ) har gjort en strategisk utvärdering av hur bolagets verksamheter kan utvecklas på bästa sätt.
Slutsatsen är att bolagets verksamhet inom skiing & outdoor och fastighetsutveckling i Grönklitt och Tänndalen har stora utvecklingsmöjligheter och att samordningsvinsterna med det tredje verksamhetsbenet, camping, är mycket begränsade.
För att möjliggöra satsningar på Grönklitt och Tänndalen genomförs därför en avyttring av campingverksamheten.
“Den förändrade strategiska inriktningen för Grönklittsgruppen ger oss mycket bättre förutsättningar att fokusera på verksamheterna i Grönklitt och Tänndalen, vilka har mycket ljusa framtidsutsikter. Det möjliggör också fler arbetstillfällen i bygderna, tack vare investeringar och fastighetsutveckling. Grönklittsgruppens huvudkontor i Orsa blir kvar och kommer under en övergångsperiod även stötta Svenska Campingpärlor AB med administrativa tjänster.” Säger Grönklittsgruppens VD, Mari Tara.
Kan bryta det dödläge som pågått länge
Grönklittsgruppen har sin historiska kärna inom skiing & outdoor där även fastighetsutveckling blivit en allt viktigare del de senaste åren. Dessa verksamheter bedöms ha stor utvecklingspotential. Det finns omfattande ytor i både Grönklitt och Tänndalen som är oexploaterade.
Parallellt har bolaget under de senaste åren även drivit nio campingar runtom i Sverige, genom dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB. Förutsättningarna i denna verksamhet är annorlunda och samordningsvinsterna med Grönklittsgruppens övriga verksamheter är högst begränsade.
“Det har under lång tid pratats om att renodla Grönklittsgruppen bland många aktieägare och andra intressenter, men den tidigare splittrade ägarbilden har försvårat detta. Nu kan vi äntligen gå vidare med detta och bryta det dödläge som varit under en lång tid.” Säger Ståle Angel, styrelseordförande i Grönklittsgruppen.
Mottagit ett bud från United Camping-koncernen
För att ge varje verksamhetsben bättre möjligheter att utvecklas, har styrelsen i Grönklittsgruppen därför beslutat att avyttra campingverksamheten. Verksamheten har flera fina anläggningar, inte minst femstjärniga Orsa camping, men har också stora underhålls- och investeringsbehov.
Styrelsen har mottagit ett bud på campingverksamheten från United Camping-koncernen. Styrelsen har kallat till en extra stämma i Grönklittsgruppen den 9 juli, med förslaget att bifalla budet.
“Campingbranschen är i en omställningsfas, där ökade krav från gäster och mer digitalt gästbeteende kräver investeringar. Alla nio anläggningar i Svenska Campingpärlor AB och dess gäster kommer att gynnas av att komma in i First Camp-familjen. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter och planerar att satsa minst 100 miljoner de närmaste åren på att bygga ut dessa anläggningar och göra dem ännu mer attraktiva, året runt.” Säger Johan Söör, VD för United Camping-koncernen som driver First Camp.
United Camping koncernen äger redan en del av aktierna i Grönklittsgruppen, så båda bolagen känner varandra väl.
Inom ramen för ett rimligt värderingsintervall
Den löpande driften av kvarvarande verksamheter i Grönklittsgruppen väntas generera drygt 200 miljoner SEK i omsättning och med ett förväntat årligt rörelseresultat (EBITDA) på 20-33 miljoner kronor de närmaste åren, enligt ledningens finansiella plan, exklusive omstruktureringskostnader och exklusive intäkter och överskott från fastighetsförsäljning.
United Camping-koncernens bud på Svenska Campingpärlor AB motsvarar ett värde på skuldfri basis (Enterprise Value), på 320 miljoner kronor. Budet på Svenska Campingpärlor AB är baserat på en värdering som ligger högre än jämförbara campingförvärv som gjorts i den svenska marknaden de senaste åren.
KPMG har som oberoende granskare gett en så kallad ’second opinion’ på budet på Svenska Campingpärlor AB och bedömt att budet ligger inom ramen för ett rimligt värderingsintervall.
Förutsatt att godkännande nås av den extra stämman i Grönklittsgruppen AB i juli väntas avyttringen av Svenska Campingpärlor AB genomföras direkt därefter.
- Text: Grönklittsgruppen
- Foto: Grönklittsgruppen
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-