-
Marcus Ståhl bloggar: Så mycket data och så liten möjlighet att förstå
Fem myror är fortfarande fler än fyra elefanter och äpplen och päron är inte samma frukt. Nu när vi rett ut det tänkte jag resonera lite om det här med data.RadbrytningHela samhället översvämmas av data och statistik. Företag vill ta insiktsfulla beslut utifrån data, konsumenter förväntar sig att företagen kan sina siffror, och vi översköljs nästan dagligen av rapporter och diagram. I takt med att allt mer digitaliseras blir också allt mer mätbart. Och resultaten kan du dessutom få i realtid. Men datan har inget eget syfte om den inte lär oss något eller hjälper oss att fatta kloka beslut.RadbrytningInte minst i besöksnäringen är vi duktiga på att samla data, gästnätter, förbipasserande, bokningar, biljettförsäljning, antalet resenärer, kundnöjdhet, antalet besökare på hemsidan, antalet sidvisningar, klick från kampanjer, följare, likes osv. Mängden data är för många övermäktig. Jag är övertygad om att det blir allt viktigare att samla in data, men inte bara att samla in utan också att sålla! Först efter att du har gjort en rejäl sållning är du redo för nästa steg.RadbrytningNär du sållat och valt dina prioriterade nyckeltal är det viktigt att du är långsiktig och löpande följer upp resultaten. Det är först när du kan sätta siffrorna i paritet till varandra som det blir intressant, huruvida en hemsida har haft 100 000 eller 300 000 besökare är intetsägande. Men du kanske kan jämföra med fjolårets data och dessutom koppla siffran till antalet bokningar under samma period. Ett annat exempel skulle kunna vara hur ert NKI (Nöjd Kund Index) följer antalet återkommande gäster, då börjar det bli intressant på riktigt. Då kanske ni till och med kan skapa ett internt index som kan bli nyckeltalens nyckeltal för er verksamhet.RadbrytningJag upplever att det är lätt hänt att man drar för stora växlar av datan man får in, men lika ofta möter jag att man inte fattar några datadrivna beslut över huvud taget. Antingen har man inte gjort någon analys, eller så är man osäker på om datan verkligen säger det man tror. Ofta behöver data verifieras och ”krossköras” mot andra datapunkter för att få trender och slutsatser bekräftade.RadbrytningFör besöksnäringens jättar är inte dataanalys någon nyhet men för många livsstilsföretagare i besöksnäringen är det här rena rövarspråket. Men borde det egentligen inte vara ännu lättare för det lilla bolaget att samla, analysera och anpassa sig till nya insikter?Fem steg för att komma igång
Jag har en löpartröja där det står ”Eat, Sleep, Run, Repeat”. Jag rekommenderar er att istället jobba efter fem enkla steg för att komma igång med dataanalys och ett systematiskt förbättringsarbete.- MÄT: Först och främst måste ni sätta era nyckeltal och komma igång med mätning. Mätt inte för mycket utan välj ut några viktiga nyckeltal.
- SKAPA: Göra verkstad och genomföra den aktivitet som ni vill mäta
- UTVÄRDERA: Det är lätt hänt att man prioriterar bort utvärderingen men den är väldigt viktigt om ni vill utvecklas. Har du någonsin hört om en OS-deltagare som inte utvärderar sina tävlingar?
- DRA LÄRDOM: Jag vågar garantera att om du kommer igång och utvärderar så kommer du också att lära dig.
- FÖRBÄTTRA & REPETERA: Nu har du nya insikter och kan förbättra din verksamhet, ett litet steg i taget.
De här stegen kan ni antingen välja att applicera på hela er verksamhet, er försäljning eller kanske ”bara” er hemsida med hjälp av ex Google Analytics. Modellen tycker jag funkar för det mesta.Om Fjällbyrån
Fjällbyrån jobbar med digitalisering och affärsutveckling för besöksnäringen. Hör gärna av dig och berätta om era utmaningar eller vad du tyckte om blogginlägget. Här kan du läsa mer om Fjällbyrån.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Umanoide on Unsplash
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
-
Gästbloggare
-