måndag 1 september 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
    • Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
    • Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
    • Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Data är som äpplen och päron
    2021-08-02 18:00

    Marcus Ståhl bloggar: Så mycket data och så liten möjlighet att förstå

    Fem myror är fortfarande fler än fyra elefanter och äpplen och päron är inte samma frukt. Nu när vi rett ut det tänkte jag resonera lite om det här med data.
    Radbrytning
    Hela samhället översvämmas av data och statistik. Företag vill ta insiktsfulla beslut utifrån data, konsumenter förväntar sig att företagen kan sina siffror, och vi översköljs nästan dagligen av rapporter och diagram. I takt med att allt mer digitaliseras blir också allt mer mätbart. Och resultaten kan du dessutom få i realtid. Men datan har inget eget syfte om den inte lär oss något eller hjälper oss att fatta kloka beslut.
    Radbrytning
    Inte minst i besöksnäringen är vi duktiga på att samla data, gästnätter, förbipasserande, bokningar, biljettförsäljning, antalet resenärer, kundnöjdhet, antalet besökare på hemsidan, antalet sidvisningar, klick från kampanjer, följare, likes osv. Mängden data är för många övermäktig. Jag är övertygad om att det blir allt viktigare att samla in data, men inte bara att samla in utan också att sålla! Först efter att du har gjort en rejäl sållning är du redo för nästa steg.
    Radbrytning
    När du sållat och valt dina prioriterade nyckeltal är det viktigt att du är långsiktig och löpande följer upp resultaten. Det är först när du kan sätta siffrorna i paritet till varandra som det blir intressant, huruvida en hemsida har haft 100 000 eller 300 000 besökare är intetsägande. Men du kanske kan jämföra med fjolårets data och dessutom koppla siffran till antalet bokningar under samma period. Ett annat exempel skulle kunna vara hur ert NKI (Nöjd Kund Index) följer antalet återkommande gäster, då börjar det bli intressant på riktigt. Då kanske ni till och med kan skapa ett internt index som kan bli nyckeltalens nyckeltal för er verksamhet.
    Radbrytning
    Jag upplever att det är lätt hänt att man drar för stora växlar av datan man får in, men lika ofta möter jag att man inte fattar några datadrivna beslut över huvud taget. Antingen har man inte gjort någon analys, eller så är man osäker på om datan verkligen säger det man tror. Ofta behöver data verifieras och ”krossköras” mot andra datapunkter för att få trender och slutsatser bekräftade.
    Radbrytning
    För besöksnäringens jättar är inte dataanalys någon nyhet men för många livsstilsföretagare i besöksnäringen är det här rena rövarspråket. Men borde det egentligen inte vara ännu lättare för det lilla bolaget att samla, analysera och anpassa sig till nya insikter?
    Marcus Ståhl bloggar: Så mycket data och så liten möjlighet att förstå

    Fem steg för att komma igång

    Jag har en löpartröja där det står ”Eat, Sleep, Run, Repeat”. Jag rekommenderar er att istället jobba efter fem enkla steg för att komma igång med dataanalys och ett systematiskt förbättringsarbete.
    1. MÄT: Först och främst måste ni sätta era nyckeltal och komma igång med mätning. Mätt inte för mycket utan välj ut några viktiga nyckeltal.
    2. SKAPA: Göra verkstad och genomföra den aktivitet som ni vill mäta
    3. UTVÄRDERA: Det är lätt hänt att man prioriterar bort utvärderingen men den är väldigt viktigt om ni vill utvecklas. Har du någonsin hört om en OS-deltagare som inte utvärderar sina tävlingar?
    4. DRA LÄRDOM: Jag vågar garantera att om du kommer igång och utvärderar så kommer du också att lära dig.
    5. FÖRBÄTTRA & REPETERA: Nu har du nya insikter och kan förbättra din verksamhet, ett litet steg i taget.
    De här stegen kan ni antingen välja att applicera på hela er verksamhet, er försäljning eller kanske ”bara” er hemsida med hjälp av ex Google Analytics. Modellen tycker jag funkar för det mesta.

    Om Fjällbyrån

    Fjällbyrån jobbar med digitalisering och affärsutveckling för besöksnäringen. Hör gärna av dig och berätta om era utmaningar eller vad du tyckte om blogginlägget. Här kan du läsa mer om Fjällbyrån.
    Här kan du läsa mer om Marcus och även hitta hans tidigare blogginlägg
    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Umanoide on Unsplash
    Tweet
  • Sofiero höstförstärkning - besöksnäring
    2025-09-01 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck

  • Den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 har lämnats in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna, med Ullevi som arena.
    2025-08-31 17:33

    Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029

    Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.

  • På TUC Yrkeshögskola kan man läsa till Hotel & Restaurant Manager. Då får man den kompetens som behövs i branschen.
    2025-08-31 15:33

    Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola

    På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.

  • Jönköping är en stark sommardestination i Sverige. Nu har deras gästnattsstatistik möjligtvis toppat rekorden.
    2025-08-31 15:12

    Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping

    Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.

  • Viking Line sexdubblar under hösten sitt inköp av förnybar europeisk biogas (bio-LNG), vilket motsvarar hela Viking Glorys bränsleförbrukning.
    2025-08-29 22:06

    Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg

    Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.

  • I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. På bild ses tranor i solnedgången.
    2025-08-28 18:03

    Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete

    I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.

  • Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst.
    2025-08-28 17:56

    Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin

    Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.

  • I Simrishamn fördubblas befolkningen varje sommar och det ökar trycket på vattenresurserna. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
    2025-08-26 18:03

    Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar

    Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.

  • Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
    2025-08-26 16:08

    Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

    Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.

  • Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co.
    2025-08-25 17:55

    Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co

    Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Webbinarium 25 september: Marknadsföring som maktfaktor - nyckeln till internationell framgång

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Spritmuseum Talks – Smakens psykologi
      2025-09-03
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/spritmuseum-talks-smakens-psykologi/
    • Göteborgsminglet på Jacy’z – nätverka och träffa ESS Groups delägare
      2025-09-10
      • Göteborg
      • göteborgsminglet.se/
    • Webinar med Linda Staaf – REPRIS: Regenerativ turism – en introduktion
      2025-09-10
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Mixed Reality Scandinavia – Konferens om filmturism och destinationsutveckling – 11-12 september
      2025-09-11
      • Ystad
      • www.ysvc.se/mixed-reality-scandinavia
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Västra Sörmlands besöksnäringsdag 2025
      2025-09-17
      • Strömsholms Slott
      • upplevutforska.confetti.events/
    • Upplev Norrköping – Besöksnäringsträff – Save the date
      2025-09-24
      • Norrköping
    • Webbinarium Visit Sweden: Marknadsföring som maktfaktor – nyckeln till internationell framgång
      2025-09-25
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedensinspirationswebbinarium2025
    • Besöksnäringsforum Västerbotten – 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
      • vasterbottensweden.com/foeretagsaktiviteter/
    • Nätverket för hållbarbesöksnäring – BarCamp – 6-7 oktober
      2025-10-06
      • Skövde/Hornborgasjön
      • www.natverkethallbarbesoksnaring.se/barcamp/
    • Webinarieserie – Vismer och Staaf nystar i… – ”Turism året runt – Den stora lösningen?”
      2025-10-09
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/vismer-staaf-nystar
    • Kulturpolitisk samling 2025 – Vem betalar för kulturen?
      2025-10-13
      • Stockholm
      • https://app.bwz.se/svenskscenkonst/b/
    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-08-23 17:52

      JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser

      I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...

    • 2025-08-25 02:29

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...

    • 2025-08-25 15:53

      SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör

      Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...

    • 2025-08-26 18:03

      Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar

      När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som marknadsförare är den största utmaningen att våga välja bort. Det är för att du bara kan lägga pengar på en bråkdel av alla möjligheter ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet