-
Glada Hudik – lyckad satsning på nya tidens turistinformation
Årets satsning på att möta besökare där de är, genom en ny mobil turistinformation, blev mycket uppskattad och välbesökt.
Mer fokus på sociala medier, chatt samt fler Infopoints och nytt broschyrmaterial har även bidragit till att öka tillgängligheten för besökarna i destinationen.
Vi möter besökaren där de är
För att möta dagens och framtidens besökare på bästa sätt utvecklade Visit Glada Hudik i år sin besökarmottagning och turistinformation genom att bli mobil, och möta besökaren på välbesökta platser runt om i destinationen.
”Vi kommer till besökaren, istället för att besökaren kommer till oss helt enkelt.” Säger Jenny Gustafsson, Destinationsutvecklare på Visit Glada Hudik. “Denna satsning visade sig bli mycket lyckad med många positiva kommentarer från både besökare och företagare. Det här kommer vi fortsätta med och vidareutveckla.”
Förbättrat värdskap har engagerat näringen
Arbetet med ett förbättrat värdskap engagerade även näringen då samarbetet med företag och föreningar utökades. Antalet Infopoints ökade också från 14 till 19 stycken. De finns på besöksmål och platser där besökaren rör sig och ger dem möjlighet att hämta broschyrer och få personlig service.
Under våren startade även destinationsbolaget upp en värdskapsutbildning för näringens aktörer, allt för att bli ännu bättre, tillsammans.
Har fokuserat på digitala kanaler och tryckt media
Det utökade värdskapet har även fokuserat på de digitala kanalerna och tryckt broschyrmaterial. Den officiella besökswebben fick i början på året en uppfräschning med fokus på besökaren och vad den söker efter.
De sociala kanalerna i form av Facebook och Instagram har fortsatt varit viktiga verktyg för att marknadsföra destinationen. Även tre nya broschyrer med olika teman har tagits fram för att inspirera och informera besökaren under sitt besök; Svemestra i Glada Hudik, Outdoor och Smaka på Glada Hudik.
Under sommaren har destinationsbolaget även samarbetat med ett pressteam från TT/Dagens Nyheter för att lyfta fram destinationen i rikstäckande media. En satsning som fått väldigt bra publicitet och spridning i flertalet tidningar i landet.
- Text: Visit Glada Hudik
- Foto: Visit Glada Hudik
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
-
Gästbloggare
-