-
Uppskattad grannkampanj kan vinna Placebrander of the Year
Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Responsen blev över förväntan och nu är den nominerad till det prestigefulla priset Placebrander of the Year.
”Det är fantastiskt roligt att kampanjen är nominerad. Den har gjort det möjligt att lyfta vårt starka utbud av upplevelser och kända besöksmål på ett nytt och innovativt sätt, och trots pandemin har vi fortsatt haft flest gästnätter i regionen under sommaren. Kampanjen har varit uppskattad av näringslivet i Norrköping och vi hoppas det ska ge effekter även långsiktigt. Samverkan när det är som bäst – alla är vinnare.” Säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare Norrköpings kommun.
Information om priset
Placebrander Of The Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring i Sverige. Bakom priset står platsmarknadsföringskonsulten Placebrander, vars kunder finns bland kommuner, destinationsbolag, regioner, Science Parks, besöksnäringsföretag och branschorganisationer.
De tävlande bidragen ska stärka en plats varumärke och öka stoltheten hos invånarna. Men de ska också bidra till att öka inflyttningen, generera besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.
Priset delas ut sedan 2013 och bland de tidigare vinnarna finns Friluftsbyn vid Höga Kusten och Eskilstuna som premierades för sitt arbete med hållbarhet och återvinning.
Information om grannkampanjen
Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Syftet var att återstarta besöksnäringen efter pandemins första våg och målet att få invånarna att besöka varandras destinationer och därigenom även öka antalet övernattningar. Ytterligare ett syfte var att öka kännedomen om varandras destinationer.
2020 var temat 24 timmar hos grannen, något som utvecklades till 48 timmar hos grannen under 2021. Andra året kompletterades den dessutom med erbjudanden i samarbete med hotellen.
Ett uppmärksammat samarbete
Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan. Den totala räckvidden i sociala medier uppgick till ca 3,5 miljoner. Intresset för en tur till grannstäderna var stort. Många hotell rapporterade att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren.
”Nyfiken på grannen” har uppmärksammats på flera håll. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership kampanjen som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin.
”Visit Linköping & Co har genomfört flera olika kampanjer under pandemin där vi toppade med ett rekord i antal gästnätter under sommaren i Linköping. Men just den här kampanjen är verkligen speciell eftersom idén växte fram och lanserades under en aldrig tidigare skådad kris inom besöksnäringen. Den visar verkligen vilken kraft det finns i samverkan och vilka resultat man kan uppnå om man utmanar normer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Finalister till Placebrander of the Year
Övriga nominerade kampanjer är; Upptäck Jämtland, Tjena Polcirkeln, Mat2021 och Söderhamns 100 sommartips. Nedan kan ni se en film om finalisterna.
Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day i Skellefteå den 20 januari 2022.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-