-
Uppskattad grannkampanj kan vinna Placebrander of the Year
Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Responsen blev över förväntan och nu är den nominerad till det prestigefulla priset Placebrander of the Year.
”Det är fantastiskt roligt att kampanjen är nominerad. Den har gjort det möjligt att lyfta vårt starka utbud av upplevelser och kända besöksmål på ett nytt och innovativt sätt, och trots pandemin har vi fortsatt haft flest gästnätter i regionen under sommaren. Kampanjen har varit uppskattad av näringslivet i Norrköping och vi hoppas det ska ge effekter även långsiktigt. Samverkan när det är som bäst – alla är vinnare.” Säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare Norrköpings kommun.
Information om priset
Placebrander Of The Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring i Sverige. Bakom priset står platsmarknadsföringskonsulten Placebrander, vars kunder finns bland kommuner, destinationsbolag, regioner, Science Parks, besöksnäringsföretag och branschorganisationer.
De tävlande bidragen ska stärka en plats varumärke och öka stoltheten hos invånarna. Men de ska också bidra till att öka inflyttningen, generera besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.
Priset delas ut sedan 2013 och bland de tidigare vinnarna finns Friluftsbyn vid Höga Kusten och Eskilstuna som premierades för sitt arbete med hållbarhet och återvinning.
Information om grannkampanjen
Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Syftet var att återstarta besöksnäringen efter pandemins första våg och målet att få invånarna att besöka varandras destinationer och därigenom även öka antalet övernattningar. Ytterligare ett syfte var att öka kännedomen om varandras destinationer.
2020 var temat 24 timmar hos grannen, något som utvecklades till 48 timmar hos grannen under 2021. Andra året kompletterades den dessutom med erbjudanden i samarbete med hotellen.
Ett uppmärksammat samarbete
Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan. Den totala räckvidden i sociala medier uppgick till ca 3,5 miljoner. Intresset för en tur till grannstäderna var stort. Många hotell rapporterade att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren.
”Nyfiken på grannen” har uppmärksammats på flera håll. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership kampanjen som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin.
”Visit Linköping & Co har genomfört flera olika kampanjer under pandemin där vi toppade med ett rekord i antal gästnätter under sommaren i Linköping. Men just den här kampanjen är verkligen speciell eftersom idén växte fram och lanserades under en aldrig tidigare skådad kris inom besöksnäringen. Den visar verkligen vilken kraft det finns i samverkan och vilka resultat man kan uppnå om man utmanar normer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Finalister till Placebrander of the Year
Övriga nominerade kampanjer är; Upptäck Jämtland, Tjena Polcirkeln, Mat2021 och Söderhamns 100 sommartips. Nedan kan ni se en film om finalisterna.
Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day i Skellefteå den 20 januari 2022.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
RIX FM Festival till Umeå den 17 juli
Nu är det klart att RIX FM Festival kommer till Umeå den 17 juli. Publiken kan se fram emot en färgsprakande sommarfest.
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar alla är en utmaning. Stärk er kompetens med utbildningen Eventkoordinator vid Yrkeshögskolan Landskrona.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
-
Gästbloggare
-