-
Nya chefer på High Chaparral – Hanna Forthmeiier och Fredrik Jonsson
Den småländska temaparken High Chaparral har utsett Hanna Forthmeiier till ny marknadschef. Nästa vecka tillträder Fredrik Jonsson också tjänsten som HR-chef.
Hanna Forthmeiier blir ny marknadschef
För att stärka positionerna och uppnå ökad kännedom inom segmentet, parallellt med arbetet att vidareutveckla kundupplevelsen, satsar nu High Chaparral ytterligare på marknadsföring och kommunikation. Hanna Forthmeiier blir utöver marknadschef del av företagets ledningsgrupp.
“Vi är mycket glada att kunna välkomna Hanna Forthmeiier till vår temapark. Med en bred och gedigen akademisk, strategisk och operativ bakgrund inom marknadsföring är Hanna Forthmeiier helt rätt person att leda vårt marknadsförings- och varumärkesarbete mot nya höjder.” Säger Mathias Bergendahl, VD.
Hanna Forthmeiier kommer närmast från en mångårig tjänst som marknadskoordinator på Din Maskin AB i Värnamo. Hon har tidigare arbetat med destinationsmarknadsföring på Jönköping University.
“Jag ser verkligen fram emot att arbeta med ett lika starkt som mytomspunnet varumärke mot visionen att bli världens bästa vilda västern för barnfamiljer.” Säger Hanna Forthmeiier om anställningen.
Fredrik Jonsson blir ny HR-chef för parken
Utöver sin nya tjänst som HR-chef tar Fredrik Jonsson även plats i företagets ledningsgrupp. Han har mångårig erfarenhet som personalchef på Astrid Lindgrens Värld. Men kommer närmast från en tjänst som HR Manager på IKEA.
“Våra medarbetare är vår absolut viktigaste tillgång. Vi har målsättningen att skapa en ökad struktur med tydliga rutiner och processer. Med Fredrik Jonsson som HR-chef har vi goda förutsättningar att lyckas. Fredrik Jonsson har mångårig erfarenhet av att strukturerat utveckla organisationer och skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare att trivas och utvecklas.” Säger Mathias Bergendahl, VD.
Utöver temaparkens året-runt-anställda anställer High Chaparral varje år drygt 350 säsongsanställda.
”Jag är enormt glad för möjligheten att få komma tillbaka till besöksnäringen och i synnerhet till ett så välkänt varumärke som High Chaparral. Jag ser verkligen fram emot att vara med på den utvecklingsresa som företaget nu börjat där resurser tillförs för att utveckla och förbättra medarbetarupplevelsen. Det jag brinner för är att arbeta i en värderingsstyrd verksamhet och har i High Chaparral hittat rätt möjlighet för det.” Säger Fredrik Jonsson.
I samband med att Fredrik Jonsson börjar övergår Staffan Svensson, tidigare Teater- och HR-chef, till en renodlad tjänst som Teaterchef.
- Text: High Chaparral
- Foto: High Chaparral
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-