-
Interaktivt museum, Avicii Experience, öppnar i Stockholm den 26 februari
Avicii Experience öppnar på Space, Stockholms nya mötesplats för den digitala generationen, den 26 februari 2022. Det 300 kvadratmeter stora museet, tillägnat fans och allmänhet, är en känslomässig hyllning till en av de verkliga ikonerna inom dansmusik och populärkultur: Tim Bergling.
Bakom museet står Pophouse Entertainment och Space.
“Tim skulle ha varit oerhört stolt över att bli representerad så här. Mixen av ett nytt digitalt grepp och ett klassiskt museum hade tilltalat honom.” Säger Klas Bergling, Tims far och grundare av Tim Bergling Foundation.
Kommer nära artisten Avicii och privatpersonen Tim Bergling
Avicii Experience är ett interaktivt museum, producerat av Pophouse Entertainment, där besökaren både kommer nära artisten Avicii och privatpersonen Tim Bergling.
Publiken får följa med under Tims väg från tillbakadragen musikentusiast i Stockholms innerstad till internationellt firad superstjärna. Vi får se in i pojkrummet där allt började och ta del av bilder, musik, videor och personliga tillhörigheter samt lyssna på outgiven musik.
“För mig som har följt Tim nära sedan genombrottet är det med stor tacksamhet och respekt för familjen Bergling som vi nu äntligen kan öppna dörrarna till Avicii Experience.” Säger Per Sundin, VD för Pophouse Entertainment och en av grundarna till Space.
Interagera med Tims musik genom tekniska installationer
Museets besökare får en unik insyn i Tims kreativa skapandeprocess och de många samarbeten som låg bakom hans musik. Bland annat kommer man att kunna utforska tidigare opublicerat material.
“Avicii Experience låter fans och besökare interagera med Tims musik genom tekniska installationer som är specialgjorda för utställningen. Besökarens deltagande har varit en viktig del i utformningen av museet.” Säger Lisa Halling-Aadland, innehållsproducent Avicii Experience.
Den 24 januari öppnade biljettbokningen på museets hemsida.
- Text: Space
- Foto: Sean Eriksson Courtesy of Universal Music
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-