-
Interaktivt museum, Avicii Experience, öppnar i Stockholm den 26 februari
Avicii Experience öppnar på Space, Stockholms nya mötesplats för den digitala generationen, den 26 februari 2022. Det 300 kvadratmeter stora museet, tillägnat fans och allmänhet, är en känslomässig hyllning till en av de verkliga ikonerna inom dansmusik och populärkultur: Tim Bergling.
Bakom museet står Pophouse Entertainment och Space.
“Tim skulle ha varit oerhört stolt över att bli representerad så här. Mixen av ett nytt digitalt grepp och ett klassiskt museum hade tilltalat honom.” Säger Klas Bergling, Tims far och grundare av Tim Bergling Foundation.
Kommer nära artisten Avicii och privatpersonen Tim Bergling
Avicii Experience är ett interaktivt museum, producerat av Pophouse Entertainment, där besökaren både kommer nära artisten Avicii och privatpersonen Tim Bergling.
Publiken får följa med under Tims väg från tillbakadragen musikentusiast i Stockholms innerstad till internationellt firad superstjärna. Vi får se in i pojkrummet där allt började och ta del av bilder, musik, videor och personliga tillhörigheter samt lyssna på outgiven musik.
“För mig som har följt Tim nära sedan genombrottet är det med stor tacksamhet och respekt för familjen Bergling som vi nu äntligen kan öppna dörrarna till Avicii Experience.” Säger Per Sundin, VD för Pophouse Entertainment och en av grundarna till Space.
Interagera med Tims musik genom tekniska installationer
Museets besökare får en unik insyn i Tims kreativa skapandeprocess och de många samarbeten som låg bakom hans musik. Bland annat kommer man att kunna utforska tidigare opublicerat material.
“Avicii Experience låter fans och besökare interagera med Tims musik genom tekniska installationer som är specialgjorda för utställningen. Besökarens deltagande har varit en viktig del i utformningen av museet.” Säger Lisa Halling-Aadland, innehållsproducent Avicii Experience.
Den 24 januari öppnade biljettbokningen på museets hemsida.
- Text: Space
- Foto: Sean Eriksson Courtesy of Universal Music
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-