-
Countryside Hotels – försäljningsrekord trots pandemin
2021 präglades av stor osäkerhet och omfattande restriktioner i samhället. Medlemsorganisationen för utvalda svenska hotell, Countryside Hotels, arbetade hårt för att skapa trygga och avkopplande vistelser utifrån rådande regelverk. Nu visar nya siffror att kedjan ökade försäljningen med 30 procent under 2021 och slog försäljningsrekord.
Hundar, vinterbad och större sällskap var också de starkaste weekendtrenderna under 2021.
”Under året som gick fanns det ett stort behov av att få komma bort, aktivera sig och unna sig något fint efter allt tufft som varit.” Säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels. ”Många valde också att semestra på hemmaplan och hotellen var stundtals fullbokade.”
Ett nytt försäljningsrekord för Countryside Hotels
Med en försäljningsökning på 30 procent under 2021 slog Countryside Hotels ett nytt försäljningsrekord. Dessutom lockade medlemsorganisationen till sig flera nya hotell under året, bland annat Villa Brunnby och Aspenäs Herrgård.
”Vi ser hur hotellen hjälpt varandra att hantera den tuffa tid som varit och att vara med i Countryside Hotels har blivit en trygghet för manga.” Säger Anna Övergaard. ”När vi nu blickar mot 2022 så ser vi ett fortsatt uppdämt behov av att få byta miljö och umgås med nära och kära i vackra omgivningar. Vi ser också allt fler besökare från andra länder, som längtar efter natursköna upplevelser i trygga miljöer.”
Weekendtrenderna som ökat mest under 2021
♦ Åka som större sällskap, 4-8 personer.
♦ Ta med hund på helgresan.
♦ Paket som inkluderar vinterbad.”Vi ser ett ökat fokus på att umgås i större sällskap, kanske för att fira det som inte gick under tidigare restriktioner. Många skaffade också hund under pandemin och därför är det också naturligt att man vill ta med sin bästa vän när man åker bort.” Avslutar Anna Övergaard.
- Text: Countryside Hotels
- Foto: Countryside Hotels
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-