-
Countryside Hotels – försäljningsrekord trots pandemin
2021 präglades av stor osäkerhet och omfattande restriktioner i samhället. Medlemsorganisationen för utvalda svenska hotell, Countryside Hotels, arbetade hårt för att skapa trygga och avkopplande vistelser utifrån rådande regelverk. Nu visar nya siffror att kedjan ökade försäljningen med 30 procent under 2021 och slog försäljningsrekord.
Hundar, vinterbad och större sällskap var också de starkaste weekendtrenderna under 2021.
”Under året som gick fanns det ett stort behov av att få komma bort, aktivera sig och unna sig något fint efter allt tufft som varit.” Säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels. ”Många valde också att semestra på hemmaplan och hotellen var stundtals fullbokade.”
Ett nytt försäljningsrekord för Countryside Hotels
Med en försäljningsökning på 30 procent under 2021 slog Countryside Hotels ett nytt försäljningsrekord. Dessutom lockade medlemsorganisationen till sig flera nya hotell under året, bland annat Villa Brunnby och Aspenäs Herrgård.
”Vi ser hur hotellen hjälpt varandra att hantera den tuffa tid som varit och att vara med i Countryside Hotels har blivit en trygghet för manga.” Säger Anna Övergaard. ”När vi nu blickar mot 2022 så ser vi ett fortsatt uppdämt behov av att få byta miljö och umgås med nära och kära i vackra omgivningar. Vi ser också allt fler besökare från andra länder, som längtar efter natursköna upplevelser i trygga miljöer.”
Weekendtrenderna som ökat mest under 2021
♦ Åka som större sällskap, 4-8 personer.
♦ Ta med hund på helgresan.
♦ Paket som inkluderar vinterbad.”Vi ser ett ökat fokus på att umgås i större sällskap, kanske för att fira det som inte gick under tidigare restriktioner. Många skaffade också hund under pandemin och därför är det också naturligt att man vill ta med sin bästa vän när man åker bort.” Avslutar Anna Övergaard.
- Text: Countryside Hotels
- Foto: Countryside Hotels
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-