-
Annika hjälper små och stora företag med deras kommunikation
Hej Annika, vad är Lindqvists Låda?
Lindqvists Låda är en kommunikationsbyrå, men då jag är ensam så blev det en låda.
Jag hjälper företag med deras kommunikation till kunder, media och omvärld oavsett kanal och plattform.Vad innebär det?
Det innebär att jag skriver all typ av copy, exempelvis för broschyrer/produktblad, hemsidor, sociala medier, annonser, med mera. Jag layoutar och skapar original för publicering i tryck eller digitalt. När det gäller hemsidor jobbar jag såväl med innehåll som struktur för användarvänlighet och SEO-optimering för bra ranking på Google.
Utöver detta arbetar jag också som projektledare med mässor och event, med allt från att boka lokal, eller monteryta, till att välkomna besökarna.
Vilken koppling har du till turism?
Jag älskar att turista själv, både i Sverige och utomlands. De senaste åren har jag börjat spela mycket golf, men jag tycker också mycket om att vandra och paddla. Jag är uppväxt i Friluftsfrämjandet och älskar att vara ute, och aktiv, i naturen.
Vilken typ av uppdrag söker du?
Inget uppdrag är för stort eller för litet. Jag brukar säga att jag är en extraresurs, vilket innebär att jag hjälper till med precis det som behövs just då, det är alltid kundens behov som styr.
Det kan vara till exempel vara att skapa fyra inlägg på sociala medier och en push på hemsidan inför någon aktivitet eller happening i verksamheten som man inte hinner själv för att man har så många gäster att laga mat till eller att ställa i ordning rum för. Eller se till att få klart det där informationsbladet och få iväg det till tryckeriet.Jag kan göra allt det där som ni skulle vilja få gjort men som får stå tillbaka för att ni har gäster och besökare att ta hand om i första hand.
Jag tar uppdrag på timbasis och min lägsta debiteringsgrund är 15 minuter. Om jag gör ett jobb som tar 1 timme och 10 minuter betalar mina kunder för 1 timme och 15 minuter. Inte två timmar.
Vilken typ av företag vänder du dig till?
Jag jobbar med i stort sett med alla typer av företag, allt från andra enmansföretag till stora företag och organisationer eller ideella föreningar. Det är variationen som är rolig. Och dessutom ger varje uppdrag nya erfarenheter som jag kan ta med till nästa kund och uppdrag.
Vad har du för bakgrund?
Innan jag startade Lindqvists Låda för ungefär sju år sedan arbetade jag som anställd kommunikatör i 25 år i olika branscher, såsom teknisk säkerhet, broadcasting och fritidsbåtsbranschen. Så jag har en lång och bred erfarenhet av kommunikation som hantverk.
Det skulle vara väldigt roligt att få jobba med något eller några företag inom turismnäringen så om ni som läser detta behöver hjälp är ni varmt välkomna att höra av er.
Här kan du läsa fler intervjuer med och presentationer av turismprofiler
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Ewa Malmsten Nordell, Fotof’ralla bildkommunikatör
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
-
Gästbloggare
-