-
Annika hjälper små och stora företag med deras kommunikation
Hej Annika, vad är Lindqvists Låda?
Lindqvists Låda är en kommunikationsbyrå, men då jag är ensam så blev det en låda.
Jag hjälper företag med deras kommunikation till kunder, media och omvärld oavsett kanal och plattform.Vad innebär det?
Det innebär att jag skriver all typ av copy, exempelvis för broschyrer/produktblad, hemsidor, sociala medier, annonser, med mera. Jag layoutar och skapar original för publicering i tryck eller digitalt. När det gäller hemsidor jobbar jag såväl med innehåll som struktur för användarvänlighet och SEO-optimering för bra ranking på Google.
Utöver detta arbetar jag också som projektledare med mässor och event, med allt från att boka lokal, eller monteryta, till att välkomna besökarna.
Vilken koppling har du till turism?
Jag älskar att turista själv, både i Sverige och utomlands. De senaste åren har jag börjat spela mycket golf, men jag tycker också mycket om att vandra och paddla. Jag är uppväxt i Friluftsfrämjandet och älskar att vara ute, och aktiv, i naturen.
Vilken typ av uppdrag söker du?
Inget uppdrag är för stort eller för litet. Jag brukar säga att jag är en extraresurs, vilket innebär att jag hjälper till med precis det som behövs just då, det är alltid kundens behov som styr.
Det kan vara till exempel vara att skapa fyra inlägg på sociala medier och en push på hemsidan inför någon aktivitet eller happening i verksamheten som man inte hinner själv för att man har så många gäster att laga mat till eller att ställa i ordning rum för. Eller se till att få klart det där informationsbladet och få iväg det till tryckeriet.Jag kan göra allt det där som ni skulle vilja få gjort men som får stå tillbaka för att ni har gäster och besökare att ta hand om i första hand.
Jag tar uppdrag på timbasis och min lägsta debiteringsgrund är 15 minuter. Om jag gör ett jobb som tar 1 timme och 10 minuter betalar mina kunder för 1 timme och 15 minuter. Inte två timmar.
Vilken typ av företag vänder du dig till?
Jag jobbar med i stort sett med alla typer av företag, allt från andra enmansföretag till stora företag och organisationer eller ideella föreningar. Det är variationen som är rolig. Och dessutom ger varje uppdrag nya erfarenheter som jag kan ta med till nästa kund och uppdrag.
Vad har du för bakgrund?
Innan jag startade Lindqvists Låda för ungefär sju år sedan arbetade jag som anställd kommunikatör i 25 år i olika branscher, såsom teknisk säkerhet, broadcasting och fritidsbåtsbranschen. Så jag har en lång och bred erfarenhet av kommunikation som hantverk.
Det skulle vara väldigt roligt att få jobba med något eller några företag inom turismnäringen så om ni som läser detta behöver hjälp är ni varmt välkomna att höra av er.
Här kan du läsa fler intervjuer med och presentationer av turismprofiler
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Ewa Malmsten Nordell, Fotof’ralla bildkommunikatör
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-