-
Annika hjälper små och stora företag med deras kommunikation
Hej Annika, vad är Lindqvists Låda?
Lindqvists Låda är en kommunikationsbyrå, men då jag är ensam så blev det en låda.
Jag hjälper företag med deras kommunikation till kunder, media och omvärld oavsett kanal och plattform.Vad innebär det?
Det innebär att jag skriver all typ av copy, exempelvis för broschyrer/produktblad, hemsidor, sociala medier, annonser, med mera. Jag layoutar och skapar original för publicering i tryck eller digitalt. När det gäller hemsidor jobbar jag såväl med innehåll som struktur för användarvänlighet och SEO-optimering för bra ranking på Google.
Utöver detta arbetar jag också som projektledare med mässor och event, med allt från att boka lokal, eller monteryta, till att välkomna besökarna.
Vilken koppling har du till turism?
Jag älskar att turista själv, både i Sverige och utomlands. De senaste åren har jag börjat spela mycket golf, men jag tycker också mycket om att vandra och paddla. Jag är uppväxt i Friluftsfrämjandet och älskar att vara ute, och aktiv, i naturen.
Vilken typ av uppdrag söker du?
Inget uppdrag är för stort eller för litet. Jag brukar säga att jag är en extraresurs, vilket innebär att jag hjälper till med precis det som behövs just då, det är alltid kundens behov som styr.
Det kan vara till exempel vara att skapa fyra inlägg på sociala medier och en push på hemsidan inför någon aktivitet eller happening i verksamheten som man inte hinner själv för att man har så många gäster att laga mat till eller att ställa i ordning rum för. Eller se till att få klart det där informationsbladet och få iväg det till tryckeriet.Jag kan göra allt det där som ni skulle vilja få gjort men som får stå tillbaka för att ni har gäster och besökare att ta hand om i första hand.
Jag tar uppdrag på timbasis och min lägsta debiteringsgrund är 15 minuter. Om jag gör ett jobb som tar 1 timme och 10 minuter betalar mina kunder för 1 timme och 15 minuter. Inte två timmar.
Vilken typ av företag vänder du dig till?
Jag jobbar med i stort sett med alla typer av företag, allt från andra enmansföretag till stora företag och organisationer eller ideella föreningar. Det är variationen som är rolig. Och dessutom ger varje uppdrag nya erfarenheter som jag kan ta med till nästa kund och uppdrag.
Vad har du för bakgrund?
Innan jag startade Lindqvists Låda för ungefär sju år sedan arbetade jag som anställd kommunikatör i 25 år i olika branscher, såsom teknisk säkerhet, broadcasting och fritidsbåtsbranschen. Så jag har en lång och bred erfarenhet av kommunikation som hantverk.
Det skulle vara väldigt roligt att få jobba med något eller några företag inom turismnäringen så om ni som läser detta behöver hjälp är ni varmt välkomna att höra av er.
Här kan du läsa fler intervjuer med och presentationer av turismprofiler
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Ewa Malmsten Nordell, Fotof’ralla bildkommunikatör
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-