-
Det blir rekordmånga kryssningsfartyg till Karlskrona i år
Under 2022 väntas 41 anlöp med kryssningsfartyg till Karlskrona. Det är upp emot fem gånger fler än normalt.
“Vi har gjort oss kända som en liten, lugn destination som kan erbjuda gästerna ett exklusivt mottagande och erbjudande.” Säger Liliann Bjerström Lidén, chef för besöksnäringsenheten.
Fram till och med 2021 har Karlskrona tagit emot totalt 75 fartyg med cirka 55 000 kryssningsgäster från hela världen. I år väntas cirka 50 000 besökare under en och samma säsong. Dessutom tillkommer cirka 20 000 anställda på kryssningsfartygen.
Effekt av säkerhetsläget
De flesta tidigare år har antalet anlöp varit mellan fem och tio. Vissa år har de varit upp emot 15–16, men i år är det alltså hela 41. En stor förklaring till ökningen är att rederierna lagt om sina färdplaner som en följd av Rysslands invasion av Ukraina och det förändrade säkerhetsläget.
Men bakom det ökade antalet besök ligger också ett långsiktigt, strategiskt, aktivt säljarbete i nätverk som Cruise Baltic, Cruise Sweden och Cruise Europe.
“Dessutom har vi fått väldigt bra recensioner och har gott renommé i branschen. Vi kan erbjuda ett mottagande i väldigt hög klass och det sprider sig från besättning via agenter till rederier.” Säger Malin Hagberg Andersson, som är operativt ansvarig vid kryssningsanlöp till Karlskrona.
En ökning ses även på nästa års bokningar
Om man blickar framåt mot 2023 så har Karlskrona redan över 20 bokade anlöp.
Fördelarna med gästande kryssningsfartyg är många. Rederierna betalar hamnavgifter och Karlskrona kommun erbjuder guidade turer och andra aktiviteter som ger intäkter. Det lokala näringslivet gynnas också när turisterna ska transportera sig, uppleva kommunen och shoppa i Karlskrona.
“Sen leder de här besöken också till en ökad synlighet på den internationella marknaden och gör att vi kan utveckla vårt värdskap, utbud och produkter ännu mer.” Säger Liliann Bjerström Lidén.
- Text: Karlskrona kommun
- Foto: Andreas Blomlöf/Visit Karlskrona
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-