-
Leksaker med fokus på mångfald – ELSA och SAM på Quality Hotel
Nu lanseras ett nytt sortiment av leksaker och spel på Quality Hotel som kommer från företaget ELSA och SAM.
Leksakerna är framtagna med syftet att vara kreativa och lärorika men framför allt inkluderande utifrån etnicitet, kroppsform och funktionsvariationer. Vilket går i linje med Nordic Choice Hotels värderingar, där jämställdhet, mångfald och allas lika värde är en av grundpelarna.
”På våra hotell jobbar vi aktivt med mångfald. Så jag är väldigt glad att vi nu ser över våra lekrum och fokuserar på leksaker som speglar alla människors olikheter. Samt även bidrar till att alla barn som bor på hotellen kan identifiera sig med dem. Även utanför lekrummen ser vi över våra produkter. Plåster exempelvis är något som oftast bara finns i en hudfärg, vi vill kunna erbjuda plåster i alla hudtoner.” Säger Susanna Ståhl, Director of Operation på Quality Hotel.
Lekrummet är många barnfamiljers första intryck
Utbudet varierar mellan hotellen. Man kan till exempel hitta spel som ELSA och SAMS memo. Ett spel med illustrationer av barn utklädda till olika yrken där både hög- och lågstatusyrken finns representerade. Där stereotypa föreställningar också utmanas.
”Lekrummet är många barnfamiljers första intryck, och bidrar till att förmedla verksamhetens värderingar. Med våra produkter i Quality Hotels lekrum, kan vi tillsammans visa människors lika värde som en naturlig del i barnens miljö. Ett viktigt steg i mångfaldsarbetet gentemot de yngsta besökarna.” Säger Johanna Abdo, VD för ELSA och SAM
Kort om ELSA och SAM:
ELSA och SAM hjälper stora och små verksamheter att skapa mer mångfald i barnanpassade miljöer, en viktig signal om människors lika värde gentemot kunder och besökare.
Utöver anpassade koncept till lek- & väntrum, skapar ELSA och SAM innovativa och inkluderande leksaker/spel för återförsäljning – alltid med kvalitet, mångfald och hållbarhet i åtanke.
- Text: Quality Hotel
- Foto: Quality Hotel
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Konsta...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
-
Gästbloggare
-