-
Leksaker med fokus på mångfald – ELSA och SAM på Quality Hotel
Nu lanseras ett nytt sortiment av leksaker och spel på Quality Hotel som kommer från företaget ELSA och SAM.
Leksakerna är framtagna med syftet att vara kreativa och lärorika men framför allt inkluderande utifrån etnicitet, kroppsform och funktionsvariationer. Vilket går i linje med Nordic Choice Hotels värderingar, där jämställdhet, mångfald och allas lika värde är en av grundpelarna.
”På våra hotell jobbar vi aktivt med mångfald. Så jag är väldigt glad att vi nu ser över våra lekrum och fokuserar på leksaker som speglar alla människors olikheter. Samt även bidrar till att alla barn som bor på hotellen kan identifiera sig med dem. Även utanför lekrummen ser vi över våra produkter. Plåster exempelvis är något som oftast bara finns i en hudfärg, vi vill kunna erbjuda plåster i alla hudtoner.” Säger Susanna Ståhl, Director of Operation på Quality Hotel.
Lekrummet är många barnfamiljers första intryck
Utbudet varierar mellan hotellen. Man kan till exempel hitta spel som ELSA och SAMS memo. Ett spel med illustrationer av barn utklädda till olika yrken där både hög- och lågstatusyrken finns representerade. Där stereotypa föreställningar också utmanas.
”Lekrummet är många barnfamiljers första intryck, och bidrar till att förmedla verksamhetens värderingar. Med våra produkter i Quality Hotels lekrum, kan vi tillsammans visa människors lika värde som en naturlig del i barnens miljö. Ett viktigt steg i mångfaldsarbetet gentemot de yngsta besökarna.” Säger Johanna Abdo, VD för ELSA och SAM
Kort om ELSA och SAM:
ELSA och SAM hjälper stora och små verksamheter att skapa mer mångfald i barnanpassade miljöer, en viktig signal om människors lika värde gentemot kunder och besökare.
Utöver anpassade koncept till lek- & väntrum, skapar ELSA och SAM innovativa och inkluderande leksaker/spel för återförsäljning – alltid med kvalitet, mångfald och hållbarhet i åtanke.
- Text: Quality Hotel
- Foto: Quality Hotel
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-