-
Swedavia publicerar sin bokslutskommuniké för 2022
Swedavia publicerade den 15 februari sin bokslutskommuniké för 2022. Den starka återhämtningen på flygmarknaden och en rad viktiga flygbolagssatsningar resulterar i att bolaget för helåret rapporterar en nästintill fördubblad omsättning och en kraftig resultatförbättring, med ett kassaflöde från den löpande verksamheten som är positivt för första gången sedan pandemins början.
Trots den kraftiga återhämtningen präglas resultatet fortsatt av pandemins effekter och Swedavia redovisar ett negativt resultat för helåret.
”Vi kan se tillbaka på ett år där återhämtningen på flygmarknaden på allvar tog fart, trots en bekymmersam konjunkturutveckling. Tack vare satsningar från såväl befintliga som nya flygbolagskunder har tillgängligheten kunnat förbättras avsevärt och antalet passagerare ökade till närmare 28 miljoner under det gångna året. Det är bra för svensk tillgänglighet och förstås för Swedavia som bolag. Vår omsättning nästan fördubblades jämfört med föregående år och kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt. Även om vi också hade en kraftig resultatförbättring jämfört med föregående år, så är vi och branschen fortsatt starkt påverkade av pandemin. Vi gör för tredje året i rad en förlust.” Säger Jonas Abrahamsson, Swedavias VD och koncernchef.
En stor del av destinationstappet har återhämtats
Sammanlagt reste närmare 28 miljoner passagerare vid Swedavias tio flygplatser under 2022. Vilket motsvarar en ökning med drygt 130 procent jämfört med fjolårets 12 miljoner resenärer.
Det är dock fortsatt cirka 70 procent av nivåerna före pandemin 2019.
Swedavias flygplatser trafikerade 309 destinationer under 2022. Vilket innebär att en stor del av destinationstappet till följd av pandemin har återhämtats. Särskilt på Arlanda, där närmare 50 direktdestinationer tillkom under året.
Vi ser ut att gå mot en intensiv sommarsäsong
Swedavias nettoomsättning ökade till 4 846 MSEK (2 717), vilket är nästintill en fördubbling jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -783 MSEK (-1 385), vilket är en förbättring jämfört med föregående år. Kassaflödet från den löpande verksamheten för året var positivt och uppgick till 541 MSEK (-293). Årets resultat uppgick till -709 MSEK (-1 182). Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -600 MSEK (-266).
Den underliggande förbättringen av rörelseresultatet uppgick till 1 061 MSEK för helåret och 125 MSEK för det fjärde kvartalet, justerat för omstruktureringskostnader, nedskrivningar, realisationsvinster samt även reservering för eventuell återbetalning av omställningsstöd,
”Den positiva trend vi såg under 2022 har fortsatt under inledningen av det här året. Trots att många hushåll är pressade och osäkerheten i omvärlden är stor, talar mycket för att vi går mot en intensiv sommarsäsong med ett högt restryck och fortsatta flygbolagssatsningar som bidrar till att svensk tillgänglighet förbättras ytterligare.” Säger Jonas Abrahamsson.
Om informationen:
Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Swedavias bokslutskommuniké för 2022 lämnades för offentliggörande den 15 februari 2023.
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats här.
- Text: Swedavia
- Foto: Svante Örnberg
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-