-
Swedish Lapland – besöksnäringen i Norrbotten slår rekord igen
SCB:s preliminära gästnattsstatistik visar på en ökning i Norrbotten med +2 % jämfört med 2022. Det är mer än genomsnittet i landet (+1%). Ungefär hälften av kommunerna ökar respektive minskar. Allra starkast var utvecklingen i Arjeplog (+12%), Boden (+10%) och Gällivare (+10%). Kiruna ökade med flest antal gästnätter jämfört med föregående år. Både privata och affärsbaserade reseströmmar ökade och bidrog till det starka resultatet.
”Med tanke på omvärldens oroligheter och konjunkturläget i Sverige, så är det fantastiskt att vi slår föregående rekordår.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board. ”Det här är ett styrkebesked som tydligt visar vårt arktiska resmåls internationella lyskraft. Med gemensamma krafter lyckas vi bibehålla och vidareutveckla attraktionen hos internationella resenärer av alla slag.”
Gästnätter 2023 – preliminärt resultat
Gästnätter är ett mått på antalet nätter gäster bor på kommersiella boendeanläggningar. Statistiken är en nationell totalundersökning med svarsplikt för samtliga hotell, vandrarhem, campingar, stugbyar samt kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter med minst fem rum eller nio bäddar. Det innebär att mindre anläggningar inte omfattas av denna insamling.
Totalt står de svenska gästnätterna för 66 procent och de utländska för resterande 34 procent, en oförändrad fördelning.
De utländska besökarna lämnar oftast ett större bidrag till den lokala ekonomin, eftersom de spenderar mer på plats än genomsnittssvensken. Resenärer från andra länder handlar gärna med sig lokalproducerade produkter och köper mer lokal service och tjänster som guidning, upplevelseaktiviteter och liknande.
Några höjdpunkter från 2023
◆ Arjeplog ökade procentuellt mest (+12 %) av alla kommuner jämfört med 2022, tätt följd av Boden (+10 %) och Gällivare (+10 %).
◆ Kiruna ökar mest (+50 000) i antal gästnätter jämfört med 2022 och har flest gästnätter, 587 000, tätt följd av Luleå och Piteå.
◆ Vintern ökar med +9 % i Norrbotten, riket +7 %.
◆ Vintertid är det tyskarna som står för många gästnätter, de ökade med +11 % under perioden.
◆ Sommaren minskar med -3 % i Norrbotten, riket -2 %.
◆ Norrmännen står fortsatt för de flesta gästnätterna sommartid, även om de minskade med -15% under perioden.
◆ USA ökar med +33 % och är nu fjärde största marknad. Tillsammans med bland annat SAS och Visit Stockholm har det gjorts gemensamma marknadssatsningar. USA har nu gått om Storbritannien som halkar ner till femte plats.
◆ Italien ökar med +35 % och är nu nionde största marknad. Satsningar på direktflyg och nya affärssamarbeten med internationella researrangörer gör att fler italienare hittar hit.
Här kan du läsa mer om statistiken och vilka händelser som skapar oro inför framtiden.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: SCB. Grafik: Nordanalys.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-