-
Utveckla specialanpassade GPTs för din verksamhet
Är du en besöksnäringsföretagare som vill veta mer om hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT-4 för att effektivisera din dagliga verksamhet? Då är detta blogginlägg något för dig. I del 2 i serien om AI-verktyg utforskar vi hur du kan skapa skräddarsydda digitala assistenter. Så kallade GPTs, för dig och din verksamhet.
Läs del 1 i serien på Turismnytt här.
Vad är en GPT?
En GPT (Generative Pre-trained Transformer) fungerar som en digital assistent med en specifik roll och funktion. I min verksamhet som marknadsförare och affärutvecklare har GPTs visat sig vara väldigt användbara. Till exempel skapar jag numera flertalet GPTs med tydliga uppgiftsbeskrivningar; ”Genererar marknadsföringstexter på svenska med KUND X:s tonalitet för olika kanaler” eller “Sammanfattar trendrapporter för svensk besöksnäring”.
Varje GPT “tränas/matas” med relevant information, alltifrån kundernas affärsidé, vision och målsättning till kommunikativa riktlinjer och tidigare texter med representativ tonalitet. Sedan, i samarbete med ChatGPT, definierar jag tydliga instruktioner för GPT:ns specifika uppgift.
Anpassa din kommunikation med tonalitets-GPTs
Textproduktion för webbplatser, sociala medier, pressmeddelanden och nyhetsbrev är inte bara tidskrävande utan ska även reflektera din unika företagsidentitet. Det här kan du nu på ett enkelt sätt få hjälp med genom att skapa dina egna tonalitetsanpassade GPTs. Detta helt utan några förkunskaper i programmering. Dessa GPTs blir då helt skräddarsydda för att matcha och förstärka din verksamhets röst och varumärkesprofil.
När du skapat en egen GPT och gett den en tydlig beskrivning över vad den ska hjälpa dig med kommer du sedan att få förslag på några startfraser med syfte att fungera som snabbkommandon för att GPTn snabbt ska komma igång med en tonalitetsanpassad textproduktion.
Här är några exempel på startfraser:
◆ Skapa ett sociala medier-inlägg.
◆ Formulera en SEO-vänlig webbtext.
◆ Författa en pressrelease.Du kan när som helst justera dessa startfraser och anpassa dem efter nya behov i avsnittet ”Edit GPT”. När du sparar din GPT kan du välja om GPT:n ska vara privat (”Only me”), delbar inom till exempel din organisation (”Anyone with a link”) eller offentlig (”Everyone”). Tänk på säkerheten relaterat till den information som just din GPT tillhandahåller om du väljer det senare alternativet.
Sammanfatta trendrapporter med en GPT
En annan värdefull tillämpning är GPT:ns förmåga att destillera komplexa trend- eller forskningsrapporter till kärnfulla sammanfattningar och handfasta rekommendationer, helt anpassade efter just ditt företag. Min ”Trendvisare”-GPT är specialiserad på att bearbeta information riktad mot måltidsturismsektorn, att presentera sammanfattningar i olika format och att använda ett språk anpassat efter branschspecifika termer.
Affärsutvecklings-GPT
För att utveckla min egen verksamhet har jag laddat upp affärsplan och CV i en Affärsutvecklings-GPT för att identifiera styrkor och svagheter, optimera min affärsidé samt för att få förslag på hur jag ska prioritera mina utvecklingsområden. Jag har även fått hjälp med att utveckla en kompetensutvecklingsplan samt en komplett marknadsplan för 2024. Resultaten har varit oerhört värdefulla och sparat mig mycket tid. ChatGPT har dessutom hjälpt mig att förtydliga mitt företags vision och mission samt gett förslag på kommunikativa riktlinjer för olika marknadskanaler.
Genom att inkludera min hållbarhetspolicy i affärsutvecklings-GPT:n har jag även fått hjälp med att relatera mina mål till Agenda 2030 och fått förslag på ytterligare mål att överväga.
Jag kommer personligen på nya användningsområden varje dag och hoppas att även du får nytta av detta mycket användbara verktyg.
Nästa inlägg kommer handla om Midjourney
Nästa inlägg kommer fokusera på AI-verktyget Midjourney. Det genererar bilder och illustrationer från textbeskrivningar, så kallade ”prompts” på liknande sätt som OpenAI:s DALL-E.
Varmt lycka till!
Här kan du läsa mer om Bianca och hennes tidigare inlägg
- Text: Bianca Brandon-Cox
- Foto: DALL-E (ChatGPT)
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-