-
Utveckla specialanpassade GPTs för din verksamhet
Är du en besöksnäringsföretagare som vill veta mer om hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT-4 för att effektivisera din dagliga verksamhet? Då är detta blogginlägg något för dig. I del 2 i serien om AI-verktyg utforskar vi hur du kan skapa skräddarsydda digitala assistenter. Så kallade GPTs, för dig och din verksamhet.
Läs del 1 i serien på Turismnytt här.
Vad är en GPT?
En GPT (Generative Pre-trained Transformer) fungerar som en digital assistent med en specifik roll och funktion. I min verksamhet som marknadsförare och affärutvecklare har GPTs visat sig vara väldigt användbara. Till exempel skapar jag numera flertalet GPTs med tydliga uppgiftsbeskrivningar; ”Genererar marknadsföringstexter på svenska med KUND X:s tonalitet för olika kanaler” eller “Sammanfattar trendrapporter för svensk besöksnäring”.
Varje GPT “tränas/matas” med relevant information, alltifrån kundernas affärsidé, vision och målsättning till kommunikativa riktlinjer och tidigare texter med representativ tonalitet. Sedan, i samarbete med ChatGPT, definierar jag tydliga instruktioner för GPT:ns specifika uppgift.
Anpassa din kommunikation med tonalitets-GPTs
Textproduktion för webbplatser, sociala medier, pressmeddelanden och nyhetsbrev är inte bara tidskrävande utan ska även reflektera din unika företagsidentitet. Det här kan du nu på ett enkelt sätt få hjälp med genom att skapa dina egna tonalitetsanpassade GPTs. Detta helt utan några förkunskaper i programmering. Dessa GPTs blir då helt skräddarsydda för att matcha och förstärka din verksamhets röst och varumärkesprofil.
När du skapat en egen GPT och gett den en tydlig beskrivning över vad den ska hjälpa dig med kommer du sedan att få förslag på några startfraser med syfte att fungera som snabbkommandon för att GPTn snabbt ska komma igång med en tonalitetsanpassad textproduktion.
Här är några exempel på startfraser:
◆ Skapa ett sociala medier-inlägg.
◆ Formulera en SEO-vänlig webbtext.
◆ Författa en pressrelease.Du kan när som helst justera dessa startfraser och anpassa dem efter nya behov i avsnittet ”Edit GPT”. När du sparar din GPT kan du välja om GPT:n ska vara privat (”Only me”), delbar inom till exempel din organisation (”Anyone with a link”) eller offentlig (”Everyone”). Tänk på säkerheten relaterat till den information som just din GPT tillhandahåller om du väljer det senare alternativet.
Sammanfatta trendrapporter med en GPT
En annan värdefull tillämpning är GPT:ns förmåga att destillera komplexa trend- eller forskningsrapporter till kärnfulla sammanfattningar och handfasta rekommendationer, helt anpassade efter just ditt företag. Min ”Trendvisare”-GPT är specialiserad på att bearbeta information riktad mot måltidsturismsektorn, att presentera sammanfattningar i olika format och att använda ett språk anpassat efter branschspecifika termer.

Affärsutvecklings-GPT
För att utveckla min egen verksamhet har jag laddat upp affärsplan och CV i en Affärsutvecklings-GPT för att identifiera styrkor och svagheter, optimera min affärsidé samt för att få förslag på hur jag ska prioritera mina utvecklingsområden. Jag har även fått hjälp med att utveckla en kompetensutvecklingsplan samt en komplett marknadsplan för 2024. Resultaten har varit oerhört värdefulla och sparat mig mycket tid. ChatGPT har dessutom hjälpt mig att förtydliga mitt företags vision och mission samt gett förslag på kommunikativa riktlinjer för olika marknadskanaler.
Genom att inkludera min hållbarhetspolicy i affärsutvecklings-GPT:n har jag även fått hjälp med att relatera mina mål till Agenda 2030 och fått förslag på ytterligare mål att överväga.
Jag kommer personligen på nya användningsområden varje dag och hoppas att även du får nytta av detta mycket användbara verktyg.
Nästa inlägg kommer handla om Midjourney
Nästa inlägg kommer fokusera på AI-verktyget Midjourney. Det genererar bilder och illustrationer från textbeskrivningar, så kallade ”prompts” på liknande sätt som OpenAI:s DALL-E.
Varmt lycka till!
Här kan du läsa mer om Bianca och hennes tidigare inlägg
- Text: Bianca Brandon-Cox
- Foto: DALL-E (ChatGPT)
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-