-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela 81 procent av världens internationella resenärer vill ta del av det inhemska köket under sin resa. Detta enligt en sammanställning av resetrender som Visit Sweden gjort för 2024.
”Måltidskultur och mat är viktigt för de som intresserar sig för att besöka Sverige och måltidsupplevelsen fungerar ofta som en brygga till besökarens upplevelse av kultur och traditioner.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson.
Ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser
Kulinariska upplevelser kommer på tredje plats i Visit Swedens sammanställning av globala trender, med nya affärsmöjligheter för svensk besöksnäring, där både hantverk och historien bakom samt mat kopplat till traditioner ryms.
De internationella resenärerna är intresserade av matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom, matkulturarvet samt traditionella måltider.
”Vi på Visit Sweden ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser för att öka attraktionen för Sverige som resmål. Med förstärkt koordinering mellan till exempel råvaruproducenter, måltidskreatörer, destinationsutvecklare och företag i turistbranschen skulle marknadsföringen bli ännu tydligare och ännu starkare.” Säger Susanne.
Turism är idag en av Sveriges viktigaste exportnäringar
Den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or, där Sverige ofta ligger i topp, är ett exempel på aktivitet som skapar attraktion och intresse för Sverige och svenska måltider, i konkurrens från andra traditionellt sett måltidsstarka länder som exempelvis Italien, Frankrike och Spanien.
Turism är idag en av Sveriges viktigaste exportnäringar. Den bidrar lika mycket till svenskt exportvärde som järn- och stål eller pappersindustrin. Turism sysselsätter dessutom många tiotusentals fler personer än stål och pappersindustrierna gör tillsammans.
Måltidstrender som Visit Sweden fångat upp i sin trendspaning:
◆ Virtuella måltidsupplevelser på uppgång: 46% av de internationella resenärerna är nyfikna på att testa måltidsupplevelser som på olika sätt förstärks med hjälp av Virtual Reality (VR) eller Augmented Reality (AR).
◆ Restauranger blir hotell: Måltidsturismen förväntas fortsätta växa och bl.a ’foodies’ vill kunna planera hela resan kring mat och måltider. Detta öppnar upp för restauranger att addera boende till sitt erbjudande.
◆ Utomhusmatlagning: Ger (kanske framför allt för stadsbor) möjlighet till måltidsupplevelser att dela med familj och vänner.
Om Visit Swedens globala trendspaning:
Visit Sweden scannar av och sammanställer med jämna mellanrum trender som presenteras av en rad olika aktörer runt om i världen. Det blir då möjligt att se större mönster och återkommande ämnen eller beteenden.
Läs Visit Swedens senaste trendspaning här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Tina Stafrén/Imagebank Sweden
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-