-
Arctic Getaways – hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle
När en grupp företag går samman kan det lyfta en hel by, och på sikt en hel region. Arctic Getaways är ett tydligt exempel på detta, där företags samverkan bidrar till en hållbar besöksnäring, trots att gästerna ofta är långväga.
Skapar en helhetslösning som gynnar besökare och invånare
Idén om Arctic Getaways föddes ur en gemensam insikt hos nio företag. Som allihopa riktar sig mot medium till high end-turister. På Treehotel, Sörbyn Lodge, Pine Bay Lodge, Brändön Lodge, Arctic Bath, Aurora Safari Camp, Sapmi Nature Camp, Arctic Retreat och The Outpost ser man varandra som kollegor snarare än konkurrenter.
”Vi insåg att vi kunde uppnå mycket mer tillsammans.” Säger Graeme Richardson som driver Arctic Retreat och är en av initiativtagarna bakom Arctic Getaways. ”Genom att marknadsföra oss som en hel destination drar vi inte bara nytta av varandras styrkor, utan vi stärker också hela ekosystemet av underleverantörer. Från guider till hundspannsförare, lanthandlar och tvätterier.”
Genom att samordna både marknadsföring, transfers och personal skapar Arctic Getaways en helhetslösning som gynnar både besökare och lokalsamhället.
”Arbetet vi gör går att se som ett komplement till vad andra organisationer som Swedish Lapland Visitors Board och lokala turistorganisationer redan gör.” Förklarar Richardson.

Med långväga turister som gäster
Vid sidan av Arctic Getaways jobbar Graeme Richardson med Arctic Inbound. En DMC (destination management company) som fokuserar på att sälja Sveriges arktiska resmål till den globala marknaden. Även här fokuserar man på segmentet medium till high end-turister. Man arbetar intensivt med att paketera och sälja regionen internationellt, till bland annat USA.
”Vi bygger relationer med turoperatörer runtom i världen för att långväga resenärer ofta stannar längre, spenderar mer pengar och involverar fler lokala företagare under sina besök.”
Färre turister som ger större ekonomiskt avtryck
Arctic Inbound satsar stort på att skapa hållbara och långvariga relationer med sina kunder. Vilket i sin tur bidrar till en stabil besöksnäring.
Att locka hit gäster från andra sidan Atlanten bygger stora värden lokalt. Richardson förklarar att man vänder sig till gäster som är uppriktigt intresserade av att uppleva vår kultur och vårt samhälle. Dessutom är det köpstarka gäster som spenderar stora summor pengar under sin vistelse. Vilket gör att deras ekonomiska avtryck är betydande. På så sätt blir också den faktiska mängden besökare relativt låg.
”Istället för massturism kommer det färre människor som spenderar mer pengar. Dessutom bidrar det till att folk i byarna, som är intresserade av branschen, får jobb.”
Ett genuint intresse för vårt arktiska Sverige
För många av dessa gäster är ett besök i vår svenska arktiska region mer än bara en semester – det är en utbildningsresa där de får uppleva och förstå det lokala samhället.
”Våra gäster vill se hur vi lever. De är genuint intresserade av vår kultur och vårt sätt att leva.” Säger Richardson. ”Det gör att deras vistelse här är meningsfull, både för dem och för oss. Vi arbetar nära lokala entreprenörer för att skapa upplevelser som är både exklusiva och genuina. Dessa gäster engagerar hela samhället och lämnar ett positivt avtryck, både ekonomiskt och socialt.”

Där människor och företag bygger en meningsfull framtid
Arctic Getaways arbete är ett exempel på vad det innebär att bygga ett livskraftigt samhälle. Där både ekonomi, miljö och kultur stärks genom samverkan. Genom att skapa ett gemensamt ekosystem där företag inte bara konkurrerar utan stödjer varandra, bidrar de till ett hållbart samhälle som kan blomstra på lång sikt.
Detta reflekterar tankarna bakom det som kallas ”thrivability” som bland annat Michelle Holliday beskriver – att skapa samhällen som inte bara överlever, utan också frodas genom samverkan.
Genom att locka besökare som genuint engagerar sig i den lokala kulturen, bidrar den här typen av community inte bara till en starkare ekonomi. Utan också till ett socialt och kulturellt rikt samhälle, där människor och företag tillsammans bygger en framtid med mening och livskraft.
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Graeme Richardson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-