-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
”Branäs är ett exempel på hur man bygger en destination som människor vill återvända till. Genom att kombinera ett starkt erbjudande med långsiktiga investeringar stärker de både näringslivet, sysselsättningen och platsens attraktionskraft. Det är precis den typen av aktör vi vill uppmärksamma med Värmlands Turismpris.” Säger Hanna Åkerstedt, styrelseordförande i Visit Värmland.
En av Värmlands mest attraktiva platser
Branäs är Värmlands största skidanläggning och har under många år lockat barnfamiljer och entusiaster till fjällvärlden. Med en tydlig profil som familjevänlig destination, och flera utmärkelser, har Branäsgruppen skapat ett resmål där tillgänglighet, trygghet och upplevelser står i centrum. Samtidigt präglas deras verksamhet av ständig utveckling och expansion. Både vad gäller boende, service och hållbara resealternativ.
”Branäs har blivit en av Värmlands mest attraktiva platser – tack vare en imponerande utvecklingsresa under ledning av Anders Kjällström.” Säger Mia Landin, VD för Visit Värmland. ”Deras arbete med att sätta gästens upplevelse i fokus, kombinera hållbar utveckling med tillväxt och samtidigt stärka platsens attraktionskraft gör dem till en självklar vinnare av Värmlands Turismpris.”
Värmlands Turismpris syftar till att uppmärksamma och belöna företag som har gjort en betydande insats för att främja besöksnäringen i Värmland och därmed bidragit till att göra regionen till en mer attraktiv destination.
Stärkt sin position inom svensk vinterturism
Branäsgruppen har under de senaste åren investerat i nya boenden, moderniserade liftar och förbättrade gästflöden. Samtidigt som man har tagit tydliga kliv i sitt hållbarhetsarbete. Genom att successivt utveckla sitt erbjudande – inte minst med en växande sommarsäsong – har de stärkt sin position som en drivande kraft inom svensk vinterturism. En viktig motor för besöksnäringen i Värmland.
”Jag blir rörd och jätteglad över att vi fortfarande efter 25 år lyckas utveckla och förbättra vår verksamhet så att vi tilldelas Värmlands Turismpris 2025. Det betyder jättemycket för mig och alla arbetskamrater i Branäs och Karlstad. Det ger oss energi att fortsätta framåt och ta marknadsandelar inom vår bransch.” Säger Anders Kjällström, VD för Branäsgruppen.
Som vinnare av Värmlands Turismpris blir Branäsgruppen Värmlands nominering till Stora Turismpriset 2025. Det delas ut den 3 december på konferensen Besöksnäring på agendan. Vinnaren hyllas även under Värmlands Besöksnäringsdagar den 6–7 november på Hotell Gustaf Fröding i Karlstad. De får även en check på 10 000 kronor.
Motiveringen till vinsten av Värmlands Turismpris 2025:
”Branäs har vuxit till en av Värmlands mest attraktiva platser – en destination som lockar besökare i alla åldrar från hela Norden för att njuta av minnesvärda vinterupplevelser. Med gästens upplevelse i fokus, modiga satsningar och en tydlig roll som viktig arbetsgivare i området har Branäs blivit ett av Värmlands mest betydelsefulla besöksmål. Nu fortsätter utvecklingen även under sommarsäsongen – en satsning som inte bara stärker helheten utan också bidrar till en mer hållbar destination, där fler kan skapa semesterminnen året om.”
Här kan ni läsa mer om Värmland på Turismnytt.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-