-
Detta gör man på en turistbyrå
Vad heter du?
Lina KronVad gör du till vardags?
Jag är nyexaminerad från turistprogrammet vid Linköpings universitet och jobbar just nu min femte sommar på Alingsås turistbyrå.Hur har sommaren varit på turistbyrån?
Sommaren har varit händelserik. Det roliga med att jobba på en turistbyrå är att ingen dag är den andra lik. Vi har fått mycket positiv respons om vår stad från besökare vilket alltid är kul att höra.Vilka är det som har besökt turistbyrån?
I början av sommaren var det många svenska turister, både personer som bodde på annan ort och besökte oss under en dagstur men också turister som valt att spendera sin semester här och också dra nytta av närheten till andra städer.Senare under sommaren kom de utländska gästerna och som vanligt är det många tyska turister, både familjer och par. Jag tror att Alingsås har mycket att erbjuda dessa besökare dels för att det är en liten och mysig stadskärna med tillgång till det mesta men också närheten till naturen. Årets nykomlingar i Alingsås är holländarna där vi ser en stor ökning från andra år.
Sen har vi många lokala besökare som kommer för att köpa biljetter, fiskekort eller hämta broschyrer för att planera sin resa i vårt avlånga land.
Vad är den vanligaste respektive ovanligaste frågan i sommar?
Den vanligast är ”Vad ska vi göra när vi är här?” och ”Vilket är det bästa kaféet?”
Den mest ovanliga frågan jag fått är ”Vad är det för kvalitét på vattnet i sjön Färgen, hård eller mjuk?” Detta kanske låter som en underlig fråga men efter många år på byrån blir man nästan aldrig förvånad.Hur fångar ni upp behoven hos besökarna?
Genom att alla i personalen är pålästa om våra besöksmål och de event som hålls i staden så vi snabbt kan svara våra gäster. Vid detta lag vet vi vad våra besökare ofta frågar om och vi ser därför till att alltid ha våra ställ påfyllda med exempelvis kartor som många önskar plocka med sig.Vi ser också till att fånga upp behovet hos de gäster som ringer eller mailar till oss för att få material skickat till dem. Vi får självklart frågor vi inte direkt kan svara på men ser det som en möjlighet att lära oss nya saker.
Hur ser samarbetet och kommunikationen ut med företagarna?
Alingsås är en relativt liten stad så jag anser att samarbetet mellan oss och våra företagare fungerar bra och de är alltid tillmötesgående.Vi går ofta ut med de event som kommer för att företagarna ska ha chans att ta del av och planera sin verksamhet efter dem. Många av våra företagare är också snabba med att vilja deltaga när möjlighet ges, detta tycker vi är jätteroligt!
Vi ser också till att kaféer, butiker och våra boenden har årets turistbroschyr och karta att ge till sina gäster. Vi hjälper också många att lägga in deras event på vår hemsida www.kafestaden.se
Ser du någon trend inom turismen som är här för att stanna?
Det som i dagsläget är ”inne” inom turismen är att hemestra, att semestra på hemmaplan – att man inte behöver åka långt utan att det finns mycket att se i Sverige. Min förhoppning är att kommunerna kommer att satsa ordentligt på besöksnäringen och ser det som en bidragande faktor till sysselsättning.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Lina Kron
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling på gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-