-
Detta gör man på en turistbyrå
Vad heter du?
Lina KronVad gör du till vardags?
Jag är nyexaminerad från turistprogrammet vid Linköpings universitet och jobbar just nu min femte sommar på Alingsås turistbyrå.Hur har sommaren varit på turistbyrån?
Sommaren har varit händelserik. Det roliga med att jobba på en turistbyrå är att ingen dag är den andra lik. Vi har fått mycket positiv respons om vår stad från besökare vilket alltid är kul att höra.Vilka är det som har besökt turistbyrån?
I början av sommaren var det många svenska turister, både personer som bodde på annan ort och besökte oss under en dagstur men också turister som valt att spendera sin semester här och också dra nytta av närheten till andra städer.Senare under sommaren kom de utländska gästerna och som vanligt är det många tyska turister, både familjer och par. Jag tror att Alingsås har mycket att erbjuda dessa besökare dels för att det är en liten och mysig stadskärna med tillgång till det mesta men också närheten till naturen. Årets nykomlingar i Alingsås är holländarna där vi ser en stor ökning från andra år.
Sen har vi många lokala besökare som kommer för att köpa biljetter, fiskekort eller hämta broschyrer för att planera sin resa i vårt avlånga land.
Vad är den vanligaste respektive ovanligaste frågan i sommar?
Den vanligast är ”Vad ska vi göra när vi är här?” och ”Vilket är det bästa kaféet?”
Den mest ovanliga frågan jag fått är ”Vad är det för kvalitét på vattnet i sjön Färgen, hård eller mjuk?” Detta kanske låter som en underlig fråga men efter många år på byrån blir man nästan aldrig förvånad.Hur fångar ni upp behoven hos besökarna?
Genom att alla i personalen är pålästa om våra besöksmål och de event som hålls i staden så vi snabbt kan svara våra gäster. Vid detta lag vet vi vad våra besökare ofta frågar om och vi ser därför till att alltid ha våra ställ påfyllda med exempelvis kartor som många önskar plocka med sig.Vi ser också till att fånga upp behovet hos de gäster som ringer eller mailar till oss för att få material skickat till dem. Vi får självklart frågor vi inte direkt kan svara på men ser det som en möjlighet att lära oss nya saker.
Hur ser samarbetet och kommunikationen ut med företagarna?
Alingsås är en relativt liten stad så jag anser att samarbetet mellan oss och våra företagare fungerar bra och de är alltid tillmötesgående.Vi går ofta ut med de event som kommer för att företagarna ska ha chans att ta del av och planera sin verksamhet efter dem. Många av våra företagare är också snabba med att vilja deltaga när möjlighet ges, detta tycker vi är jätteroligt!
Vi ser också till att kaféer, butiker och våra boenden har årets turistbroschyr och karta att ge till sina gäster. Vi hjälper också många att lägga in deras event på vår hemsida www.kafestaden.se
Ser du någon trend inom turismen som är här för att stanna?
Det som i dagsläget är ”inne” inom turismen är att hemestra, att semestra på hemmaplan – att man inte behöver åka långt utan att det finns mycket att se i Sverige. Min förhoppning är att kommunerna kommer att satsa ordentligt på besöksnäringen och ser det som en bidragande faktor till sysselsättning.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Lina Kron
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-