-
Allt fler politiker ser möjligheter i besöksnäringen
Allt fler politiker ser möjligheter i besöksnäringen. Besöksnäringen skapar både arbetstillfällen och tillväxt.
Stockholms borgarråd har besökt Värtahamnen och TallinkSilja för att diskutera färjeturismen och trafiksituationen.
Så här sade politikerna Roger Mogert (S) och Jan Valeskog (S) om besöket:
”- Färjetrafiken och den turism det medför är mycket viktig för Stockholm. När vi stadsplanerar är det bra att få input och lyssna till verksamma och boende i området för att utveckla Stockholm på bästa möjliga sätt”.Roger Mogert är stadsbyggnadsborgarråd och Jan Valeskog är exploateringsnämndens ordförande och biträdande finansborgarråd.
En annan politiker uttryckte sig så här:
”- Vi har nog inte förstått hur stor aktör Tallink Silja faktiskt är och vad de bidrar med till staden, så det var ett intressant möte. Det är viktigt att vi är långsiktiga i vår stadsplanering och gör ett gediget förarbete för att trafikförbindelser, parkeringsplatser och förnödenheter ska finnas på plats inom rimlig tid”, sade Cecilia Brinck (M).
Cecilia Brink är oppositionsborgarråd och vice ordförande i trafiknämnden.
Så utvecklar man Värtahamnen
Värtahamnen och Norra Djurgårdsstaden är under stor utveckling. Det byggs nya bostäder, kontor och hamnen har byggts ut för att kunna ta ut fler kryssningsfartyg. TallinkSilja har byggt en ny terminal, som Turismnytt tidigare har skrivit om. Läs artikeln här.Byggtiden pågår i ytterligare fem år.
Detta diskuterade man under mötet
Med fokus på att diskutera färjeturismen och trafiksituationen i Värtahamnen så satte sig de tre politikerna ner med Marcus Risberg, Vd TallinkSilja och hans medarbetare.Risberg berättade om färjerederiets utmaningar och möjligheter som skapas med den nya stadsplanen.Han berättade också om Stockholms turismnäring.
Bland rederiets utmaningar ligger i att hitta bra lösningar för hur de 4,5 miljoner passagerarna skall ta sig till och från hamnen på ett bekvämt och lätt sätt. När den nya terminalen stod färdig så fanns det varken parkeringsplatser eller kollektiva transportmedel inom närområdet. Detta innebär att passagerarna, som ofta har både barnvagnar och resväskor att transportera, får gå långa vägar och uppför trappor.
”- Infrastrukturen på land är jätteviktig för att turisterna via färjetrafiken smidigt ska kunna nå andra delar av staden och få ett gott första intryck av Stockholm. Det är även viktigt för att kunna hantera all den mängd gods vi transporterar varje år. Vi hoppas därför att busshållplatsen flyttas närmare terminalen och att motorvägsförbindelserna fungerar smidigt även vid utbyggnaden av Värtahamnen”, säger Marcus Risberg, vd Tallink Silja.
Stockholms färjeturism bidrar med 5 miljarder kronor varje år till Stockholms Stad. Av de 4,5 miljoner passagerare kommer 10% från Kina, Ryssland, Japan och Brasilien.
På bilden överst: Cecilia Brink och Marcus Risberg
Källa: Tallink Silja
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: TallinkSilja
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-

