-
Allt fler politiker ser möjligheter i besöksnäringen
Allt fler politiker ser möjligheter i besöksnäringen. Besöksnäringen skapar både arbetstillfällen och tillväxt.
Stockholms borgarråd har besökt Värtahamnen och TallinkSilja för att diskutera färjeturismen och trafiksituationen.
Så här sade politikerna Roger Mogert (S) och Jan Valeskog (S) om besöket:
”- Färjetrafiken och den turism det medför är mycket viktig för Stockholm. När vi stadsplanerar är det bra att få input och lyssna till verksamma och boende i området för att utveckla Stockholm på bästa möjliga sätt”.Roger Mogert är stadsbyggnadsborgarråd och Jan Valeskog är exploateringsnämndens ordförande och biträdande finansborgarråd.
En annan politiker uttryckte sig så här:
”- Vi har nog inte förstått hur stor aktör Tallink Silja faktiskt är och vad de bidrar med till staden, så det var ett intressant möte. Det är viktigt att vi är långsiktiga i vår stadsplanering och gör ett gediget förarbete för att trafikförbindelser, parkeringsplatser och förnödenheter ska finnas på plats inom rimlig tid”, sade Cecilia Brinck (M).
Cecilia Brink är oppositionsborgarråd och vice ordförande i trafiknämnden.
Så utvecklar man Värtahamnen
Värtahamnen och Norra Djurgårdsstaden är under stor utveckling. Det byggs nya bostäder, kontor och hamnen har byggts ut för att kunna ta ut fler kryssningsfartyg. TallinkSilja har byggt en ny terminal, som Turismnytt tidigare har skrivit om. Läs artikeln här.Byggtiden pågår i ytterligare fem år.
Detta diskuterade man under mötet
Med fokus på att diskutera färjeturismen och trafiksituationen i Värtahamnen så satte sig de tre politikerna ner med Marcus Risberg, Vd TallinkSilja och hans medarbetare.Risberg berättade om färjerederiets utmaningar och möjligheter som skapas med den nya stadsplanen.Han berättade också om Stockholms turismnäring.
Bland rederiets utmaningar ligger i att hitta bra lösningar för hur de 4,5 miljoner passagerarna skall ta sig till och från hamnen på ett bekvämt och lätt sätt. När den nya terminalen stod färdig så fanns det varken parkeringsplatser eller kollektiva transportmedel inom närområdet. Detta innebär att passagerarna, som ofta har både barnvagnar och resväskor att transportera, får gå långa vägar och uppför trappor.
”- Infrastrukturen på land är jätteviktig för att turisterna via färjetrafiken smidigt ska kunna nå andra delar av staden och få ett gott första intryck av Stockholm. Det är även viktigt för att kunna hantera all den mängd gods vi transporterar varje år. Vi hoppas därför att busshållplatsen flyttas närmare terminalen och att motorvägsförbindelserna fungerar smidigt även vid utbyggnaden av Värtahamnen”, säger Marcus Risberg, vd Tallink Silja.
Stockholms färjeturism bidrar med 5 miljarder kronor varje år till Stockholms Stad. Av de 4,5 miljoner passagerare kommer 10% från Kina, Ryssland, Japan och Brasilien.
På bilden överst: Cecilia Brink och Marcus Risberg
Källa: Tallink Silja
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: TallinkSilja
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-