-
Amadeus presenterar investeringsförslag för den första hållbara flygfonden Clear Sky
En flygfond från Clear Sky med fokus på hållbara bränslen, koldioxidrening och alternativ framdrivning. Amadeus är redo att bli en av de första investerarna i fonden
För att uppnå hållbarhet inom flyg krävs det att hela ekosystemet samarbetar
Amadeus har tecknat ett LOI (letter of intent) med avsikt att investera i den första fonden från Clear Sky, en global organisation som arbetar för ett hållbart flyg. Den potentiella affären från teknikinnovatören är en del av en bredare ambition att bygga en mer hållbar resebransch.
Clear Sky-fonden är inriktad på hållbart flygbränsle, koldioxidavlägsnande, alternativ framdrivning, innovation inom markdrift och materialåtervinning. Den kan potentiellt investera hundratals miljoner dollar i olika initiativ. Fonden kommer att investera i flera olika tillgångsklasser och i teknikföretag. Inom venture capital, projektinfrastruktur och underliggande teknologi.
”På Clear Sky är vi glada över att ha Amadeus, ett av de största namnen inom reseteknologi, tillsammans med oss på vägen mot minskade koldioxidutsläpp. För att uppnå hållbarhet inom flyget krävs att hela ekosystemet inom flyget arbetar tillsammans. Det här partnerskapet är ett perfekt bevis på det.” Säger Simon Talling-Smith, Founding Partner, Clear Sky.
Partnerskapet är en demonstration av ett långsiktigt engagemang
Clear Sky har ambitionen att arbeta med hela ekosystemet inom flyget för att driva på branschens utfasning av fossila bränslen. För Amadeus är det potentiella partnerskapet en demonstration av ett långsiktigt engagemang för att bygga en hållbar flygindustri på vägen mot IATA:s ambition om Net Zero 2050.
”Resan mot hållbarhet inom resebranschen är en resa som vi måste göra tillsammans. Vi kan bara nå våra mål genom samarbete. Den potentiella investering som beskrivs idag är ett utmärkt exempel på detta tillvägagångssätt i praktiken. Vi tror att lösningar som alternativa bränslen och robusta kompensationsmekanismer kommer att vara centrala för framtidens resande och vi är stolta över att samarbeta med Clear Sky och dess djupa branscherfarenhet för att spela en ledande roll i denna utveckling.” Säger Decius Valmorbida, President of Travel, Amadeus.
Clear Sky arbetar för att sammanföra ett konsortium av flygbolag, flygplanstillverkare, flygplatsägare, reseteknikföretag, bränsle- och kemiföretag samt finansiella och statliga institutioner för att mobilisera resurser och kapital för att bygga en mer hållbar resebransch.
- Text: Amadeus
- Foto: Ross Parmly/Unsplash
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-