-
Krönika: Ännu ett pandemiår till ända men nu skönjer vi väl ändå ljuset bortom omikron!
Så lämnar vi då ännu ett pandemiår bakom oss med många tuffa utmaningar för de allra flesta i vår näring. För en del hjälpte säkert sommaren och/eller hösten upp situationen men många har det återigen tufft med avbokade julbord och konferenser.
Restriktioner och avbokningar
Det verkar som många företag under pandemin har insett hur viktiga de fysiska mötena i form av konferenser, event och personalaktiviteter är för utveckling, kreativitet och sammanhållning. Det ledde till något som kan liknas vid en boom för konferenser och andra gemensamma aktiviteter i företagen såsom event och teambuilding. Ändå verkar många vara väldigt snabba att boka av när det indikeras att nya smittvågor är på väg och restriktioner införs, TROTS att det fortfarande finns möjlighet att träffas i ordnade former inom ramarna för de regleringar som införs. Inte minst på konferensanläggningar och med hjälp av eventarrangörer som är proffs på det. Tyvärr verkar inte alla förstå hur hårt det slår mot konferensanläggningar och eventföretag när man avbokar. Jag har pratat med flera anläggningar som har haft det riktigt tufft de sista veckorna före jul. Inte nog med att de får avbokningar, de får lägga mycket tid på att diskutera villkoren för dessa med kunderna också.
Dessvärre beror mycket av detta på otydlighet från dem som presenterar nya restriktioner och rekommendationer på presskonferenserna. Media bidrar också genom att förmedla dem på ett sätt som leder till överdrivet och inkonsekvent agerande som sedan drabbar redan hårt prövade restauranger, hotell och mötesaktörer. Inte är stöden anpassade efter dessas förutsättningar, heller.
Det är bara att hoppas att det nya året bjuder på snabbt vikande smittspridning och sjuktal så att de mässor, konferenser, event och evenemang som nu är inplanerade i början av året och fram i vår kan genomföras. Tyvärr har en del i början av året fått ställas in, men sen känns det som det får vara stopp.
Själv märkte jag hur den intensiva hösten med många konferenser, seminarier, pressvisningar och möten i verkliga livet, eller fysiskt om man så vill, snarare gav energi och arbetsglädje på ett helt annat sätt än webbinarier, zoom-konferenser och teams-möten ens är i närheten av. Nya kontakter gav det också, på sätt som digitala fora aldrig kan komma i närheten av.
Om vi då tittar framåt på 2022, vad har vi då att vänta och hoppas på? Ja, en sak är helt säker och det är att Corona/covid19 i olika varianter och mutationer lär spöka. Förhoppningsvis ska det gäcka oss allt mindre och vi får gå mot bättre tider och lite återhämtning i alla avseenden.
Besöksnäringen och politiken
Något som definitivt blir intressant är politiken som på olika sätt kommer att prägla året. Vi ser redan nu tecken på att vi har en något mer besöksnäringstillvänd regering med en näringsminister som verkar ha hyfsat bra koll på branschen fån sin tid i LO. 75 miljoner för att stärka näringen är en bra början. Kanske är det valfjäsk (eller är det valfläsk det heter… 😉 )?
Så var det valet då. Pandemin har ju definitivt gjort besöksnäringen mer synlig som bransch och man får verkligen hoppas att våra politiker har fått upp ögonen för att vi både är en sysselsättningsmotor och viktig för att livet och näringslivet i både storstad och landsbygd/landsort ska blomstra. Låt oss hoppas att man är beredd att stötta branschen med lite mer än ”en droppe i havet”, för det är vad 75 miljoner är för en bransch i nöd. Kan det månne bli en tävling om vilket parti, eller konstellation av partier, som vill satsa mest?
På det lokala och regionala planet ser det ut att på de allra flesta håll ha fungerat väldigt bra under den kris som pandemin fört med sig, men på det nationella planet känns det som vi i stort sett inte flyttat fram positionerna mer än några få steg. Om det beror på att regeringen bestått av alltför många med rötter i de industriella ”facken” eller bara tunnelseende i krisens stress låter vi vara osagt, men nu inför valet har vi chansen! Fråga de politiker ni träffar vad de kommer att göra för besöksnäringen när de sitter i riksdag eller regering. Berätta för dem vilken fantastisk roll vi spelar och vilken möjlighet vi sitter på när det gäller sysselsättning generellt, men kanske i synnerhet när det gäller integration och mångfald! Vi HAR stora möjligheter att få alla grupper som står långt från arbetsmarknaden att komma in, få praktik, jobb, utbildning och karriärmöjligheter. Det gäller både ungdomar, utrikesfödda, funktionsvarierade och äldre. Vi kan få en bygd att leva kvar, leva upp och till och med återuppstå, inte bara på sommaren (eller vintern) utan alla tider på året. Vi kan ge underlag för både service, handel och andra leverantörer.
Tänk på att även de politiker som inte vinner valet kan spela en viktig roll för vi har ju sett under pandemin hur politiker i olika konstellationer har kunnat samla en majoritet i riksdagen och dess utskott för olika sakfrågor och köra över regeringen. Framför allt är det viktigt att vi som bransch syns och tar plats. Inte på bekostnad av andra viktiga frågor som sjukvård och kriminalitet, men som en lösning, ”en sten att vända på”!
Nyheter och förändringar från årsskiftet
Vad mer har då det nya året att bjuda på? Jag kikade lite på nyheter/förändringar från regeringen som gäller från årsskiftet och hittade en del intressant förutom att det blir böter på att slänga fimpar, snus och annat skräp på gator och torg (vilket väl är både trevligt och gynnar besöksnäringen).
En sådan hittar vi inom personalförsörjningsområdet och är att stöd för nystartsjobb som nu får lämnas för längre tid för de som har fyllt 55 år (träder i kraft 1 februari 2022). För att lösa personalförsörjningen måste nog de som inte redan har gjort det, börja söka bland dem som är lite äldre och har jobbat i branschen eller på annat sätt har goda förutsättningar att göra en insats. Det här är en guldgruva. Här finns kunskap, erfarenhet, servicekänsla, livserfarenhet, sunt förnuft och mognad som kan vara en stor tillgång och ge kort startsträcka. Dessutom finns stöd att få! ”Stöd för nystartsjobb får lämnas för längre tid för personer som har fyllt 55 år och har varit frånvarande från arbetslivet eller deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Det har skett en relativ ökning av långtidsarbetslösheten bland äldre jämfört med dem under 55 år och ändringen syftar till att att motverka långtidsarbetslöshet bland äldre på arbetsmarknaden. Ändringen innebär att stöd får lämnas under dubbelt så lång tid som den tid personen har varit frånvarande från arbetslivet eller deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Även den längsta tiden med stöd förlängs till 48 månader från 24 månader.”
En annan är att man vill skapa stärkta förutsättningar för mötesplatser för hbtqi-personer genom att ge om statsbidrag till kommuner och regioner för att öka kunskapen om homosexuellas, bisexuellas och transpersoners situation (Förordningen 2014:1542). Här finns alltså bidrag att söka för att öppna upp som en destination för en viktig och intressant målgrupp. ”En utvidgning sker när det gäller vilka typer av insatser som kommuner och regioner kan beviljas statsbidrag för enligt förordningen. I dagsläget kan statsbidrag beviljas för vissa utbildningsinsatser. Genom ändringarna kommer stöd att kunna ges även för insatser som syftar till att främja fysiska och digitala mötesplatser för hbtqi-personer. Insatser som riktar sig till unga respektive äldre personer ska särskilt prioriteras.”
Mer försiktighet så kan det positiva få ta över
Avslutningsvis får vi hålla tummarna för att helgernas intensiva smittspridning, och mediauppmärksamheten kring den, har gjort även de mest nonchalanta mer försiktiga så att eländet snart är över. Vi vill ju alla fokusera på det vi egentligen ska göra och på Turismnytt vill vi kunna fokusera på positiva nyheter.
Läs fler krönikor på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-