-
Fler destinationer väljer att lansera appar
Många väljer att investera i appar. I Orsa Grönklitt har man lanserar man en app som är utvecklad från en app som redan är använd på turistorter i Alperna. Appar kan ge inspiration och information
Appen, som är kostnadsfri, ska ge besökarna både inspiration och information om vad som finns att se, göra och var man kan bo.
”- Vi ser appen som ett utmärkt verktyg för att sprida både information och inspiration”, säger Mari Tara, försäljningschef, Grönklittsgruppen.
I appen kommer besökaren bland annat att ta del av information om till exempel förhållanden i längdspåren och utför. Lite kul är också att man kan skapa personlig data, se hur långt man åkt och hur fort med mera. Och nu kommer besökaren kunna minska risken att åka vilse – via appen kan man orientera sig och hålla koll på var familj och vänner befinner sig.
Vill ligga i framkant av tekniken
”- Det här skapar värden i alla led, där vi kommer att kunna koppla på ytterligare tjänster efterhand, som interaktiva kartor, tävlingar, erbjudanden. Orsa Grönklitt är en väldigt omtyckt destination med stor dragningskraft. Det är självklart att vi ska vara med i framkant av tekniken. Extra roligt är det att vi är först i Sverige med den här typen av app, som annars bara används på andra större alpina resmål i Europa och ute i världen. Det här gör upplevelsen i Orsa Grönklitt en nyans rikare”, säger Mari Tara.
Leverantör av appen är Top branch Sweden och Skitude Scandinavia & Sweden.
Om Grönklittsgruppen
Grönklittsgruppen äger och driver följande anläggningar inom verksamhetsområdena:
- Skid- och konferensanläggningar: Tänndalen, Orsa Grönklitt, Mora Parken och Ansia Resort
- Temaparker: Orsa Rovdjurspark och Sunne Sommarland.
- Camping inom Svenska Campingpärlor: Gränna camping, Duse Udde Camping i Säffle, Ekerum Camping, Sunne Camping och Sommarland, Mora Camping, Orsa Camping, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping i Rättvik och Ansia Resort i Lycksele.
Källa: Orsa Grönklitt- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Orsa Grönklitt
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Konsta...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
-
Gästbloggare
-