-
Fler destinationer väljer att lansera appar
Många väljer att investera i appar. I Orsa Grönklitt har man lanserar man en app som är utvecklad från en app som redan är använd på turistorter i Alperna. Appar kan ge inspiration och information
Appen, som är kostnadsfri, ska ge besökarna både inspiration och information om vad som finns att se, göra och var man kan bo.
”- Vi ser appen som ett utmärkt verktyg för att sprida både information och inspiration”, säger Mari Tara, försäljningschef, Grönklittsgruppen.
I appen kommer besökaren bland annat att ta del av information om till exempel förhållanden i längdspåren och utför. Lite kul är också att man kan skapa personlig data, se hur långt man åkt och hur fort med mera. Och nu kommer besökaren kunna minska risken att åka vilse – via appen kan man orientera sig och hålla koll på var familj och vänner befinner sig.
Vill ligga i framkant av tekniken
”- Det här skapar värden i alla led, där vi kommer att kunna koppla på ytterligare tjänster efterhand, som interaktiva kartor, tävlingar, erbjudanden. Orsa Grönklitt är en väldigt omtyckt destination med stor dragningskraft. Det är självklart att vi ska vara med i framkant av tekniken. Extra roligt är det att vi är först i Sverige med den här typen av app, som annars bara används på andra större alpina resmål i Europa och ute i världen. Det här gör upplevelsen i Orsa Grönklitt en nyans rikare”, säger Mari Tara.
Leverantör av appen är Top branch Sweden och Skitude Scandinavia & Sweden.
Om Grönklittsgruppen
Grönklittsgruppen äger och driver följande anläggningar inom verksamhetsområdena:
- Skid- och konferensanläggningar: Tänndalen, Orsa Grönklitt, Mora Parken och Ansia Resort
- Temaparker: Orsa Rovdjurspark och Sunne Sommarland.
- Camping inom Svenska Campingpärlor: Gränna camping, Duse Udde Camping i Säffle, Ekerum Camping, Sunne Camping och Sommarland, Mora Camping, Orsa Camping, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping i Rättvik och Ansia Resort i Lycksele.
Källa: Orsa Grönklitt- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Orsa Grönklitt
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-