-
ATWS – internationell succé för svenska regionen Dalarna
När Dalarna intog den internationella resekongressen Adventure Travel World Summit för tre veckor sedan var uppståndelsen stor. Utomhuspannkakor, en underjordisk bastu, flugfiske och den dalska inställningen gjorde att media, influencers och researrangörer fick upp ögonen för den svenska regionen.
Ett viktigt skyltfönster för Dalarna
Adventure Travel World Summit (ATWS), är en årlig internationell kongress med bland annat researrangörer, journalister och influencers med fokus på natur- och kulturturism. I år anordnades den i schweiziska Lugano 3–6 oktober. Till kongressen kommer deltagare från hela världen för att inspireras, väcka intresse, knyta kontakter och bygga relationer.
Dalarna representerades av Visit Dalarna tillsammans med ett antal av regionens besöksnäringsföretag.
“Det är ett viktigt skyltfönster för Dalarna. Dels är det en möjlighet att öka kännedomen om vad vi har att erbjuda, dels ett sätt att generera framtida affärer. Förutom möten och nätverkande anordnade vi egna aktiviteter för att visa vilka vi i Dalarna är och framför allt vad som finns att göra här. Vi riggade en lägerplats utomhus där vi bjöd på after work på dalavis. Vi stekte ”pannkaku” över öppen eld, bjöd på renkorv och blåbärssoppa. Samtidigt kunde våra medföljande företag mingla runt och pitcha sina erbjudanden.” Säger Johan Engström, affärsutvecklare på Visit Dalarna.
Prestigelöst och lättsamt, men ändå professionellt
De dalaföretag som fanns med på mässan var Vasaloppet, Äventyrsgruvan Tuna Hästberg, Anglerman Fishing Adventures, Green Owl Travel, Dalum och Rösjöstugorna.
“Eventet fick ett enormt genomslag och stor uppmärksamhet på plats. Inte minst för sättet vi gjorde det på; prestigelöst och lättsamt, men ändå professionellt. Det finns ett stort intresse för de upplevelser vi presenterade, där till exempel Äventyrsgruvans underjordiska bastu och deras kommande ”dynamite lodge” fick många att haja till. I vanliga fall behöver man jaga uppmärksamhet och intresse från media, influencers och researrangörer. Här var det i stället många som jagade oss. Nu tar vi vara på intresset genom att följa upp affärskontakter och bjuda in till pressbesök. Det här bådar gott för framtiden för Dalarnas besöksnäring.” Säger Johan Engström.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
-
Gästbloggare
-