-
Vilka företag har bäst service enligt svenska konsumenter?
ServiceScore® har för sjunde året i rad mätt hur svenska konsumenter upplever vilket bemötande och vilken service de får av olika företag inom besöksnäringen. Statistiken bygger på över 400.000 panelisters åsikter och genomförs med hjälp av ett riksrepresentativt urval via webbpaneler. Nu står det klart vilka företag som har bäst service.
Snabb service = bäst service?!

Richard och Christoffer Bergfors, VD och vVD MAX
När det kommer till kategorin Restaurang så ligger MAX, Espresso house och Pressbyrån i topp. När panelisterna fick frågan ”hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service” så svarade 19% att de anser att MAX ger mycket bra service och 32% svarade med att de ger bra service. Detta gör att MAX är bäst i sin klass.
Transport till flygplatser vann

Service på Flygbussarna
I klassen Transporter på land, ligger Flygbussarna, Arlanda Express och Swebus i ledning. Panelisterna fick samma fråga: ”Hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service?” och då svarade 16% att de anser att Flygbussarnas service är mycket bra medans 33% tycker att den är bra. Med det resultatet vann Flygbussarna kategorin Transporter på land.
De gav bäst service i luften

Priset togs emot av Lisa Johansson, Purser, Peter Gabrielson, People and Culture Consultant, Carina Göransson, Head of Sales & Service.
Samma fråga lyder för nästa kategori, Transporter i luften. Med SAS, Norwegian och BRA i topp så svarade 21% panelister att SAS har mycket bra service och 36% anser att företaget har bra service. Med det antalet så fick SAS de högsta omdömena i sin klass och vann över Nowegian och BRA.
Den bästa hotellservicen

Henrik Dider, HR-direktör Scandic Sverige och Erica Åberg, hotelldirektör Scandic Klara.
Som fjärde kategori har vi Hotell. Där ses Scandic, Radisson Blu och Elite Hotels högst upp enligt mätningen. Panelisterna har sagt sitt på frågan och med 21% som anser att servicen är mycket bra och 35% av åsikterna som säger att servicen är bra så kommer Scandic etta av företagen i Hotell klassen.
Billigt och bra service – viktigt när man handlar
Sist men inte minst har vi kategorin Hem/inredning/elektronik med IKEA, Kjell & Company och Clas Ohlson i täten. När frågan ”Hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service?” så svarade 30% att de anser att IKEA ger mycket bra service och 36% tycker att företaget ger bra service. Detta gjorde att IKEA är bäst i sin klass enligt svenska konsumenter.
Söker du personal som har öga för service? Lägg ut en platsannons på Turismnytt – då når du rätt kandidater! Läs mer här!
Källa: ServiceScore
Foton: SAS, MAX, Flygbussarna, Scandic Hotels
Text: Isa Mörk
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Flygbussarna
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Möt Joel som är utvecklingschef för Sveriges ledande bokningssystem för fjälldestinationer
Hej Joel Salo! Hur är det med dig? Det är bara fint, tack! Börjar bli varm i kläderna på företaget nu efter (snar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Fl...
-
-
Gästbloggare
-