-
Vilka företag har bäst service enligt svenska konsumenter?
ServiceScore® har för sjunde året i rad mätt hur svenska konsumenter upplever vilket bemötande och vilken service de får av olika företag inom besöksnäringen. Statistiken bygger på över 400.000 panelisters åsikter och genomförs med hjälp av ett riksrepresentativt urval via webbpaneler. Nu står det klart vilka företag som har bäst service.
Snabb service = bäst service?!
Richard och Christoffer Bergfors, VD och vVD MAX
När det kommer till kategorin Restaurang så ligger MAX, Espresso house och Pressbyrån i topp. När panelisterna fick frågan ”hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service” så svarade 19% att de anser att MAX ger mycket bra service och 32% svarade med att de ger bra service. Detta gör att MAX är bäst i sin klass.
Transport till flygplatser vann
Service på Flygbussarna
I klassen Transporter på land, ligger Flygbussarna, Arlanda Express och Swebus i ledning. Panelisterna fick samma fråga: ”Hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service?” och då svarade 16% att de anser att Flygbussarnas service är mycket bra medans 33% tycker att den är bra. Med det resultatet vann Flygbussarna kategorin Transporter på land.
De gav bäst service i luften
Priset togs emot av Lisa Johansson, Purser, Peter Gabrielson, People and Culture Consultant, Carina Göransson, Head of Sales & Service.
Samma fråga lyder för nästa kategori, Transporter i luften. Med SAS, Norwegian och BRA i topp så svarade 21% panelister att SAS har mycket bra service och 36% anser att företaget har bra service. Med det antalet så fick SAS de högsta omdömena i sin klass och vann över Nowegian och BRA.
Den bästa hotellservicen
Henrik Dider, HR-direktör Scandic Sverige och Erica Åberg, hotelldirektör Scandic Klara.
Som fjärde kategori har vi Hotell. Där ses Scandic, Radisson Blu och Elite Hotels högst upp enligt mätningen. Panelisterna har sagt sitt på frågan och med 21% som anser att servicen är mycket bra och 35% av åsikterna som säger att servicen är bra så kommer Scandic etta av företagen i Hotell klassen.
Billigt och bra service – viktigt när man handlar
Sist men inte minst har vi kategorin Hem/inredning/elektronik med IKEA, Kjell & Company och Clas Ohlson i täten. När frågan ”Hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service?” så svarade 30% att de anser att IKEA ger mycket bra service och 36% tycker att företaget ger bra service. Detta gjorde att IKEA är bäst i sin klass enligt svenska konsumenter.
Söker du personal som har öga för service? Lägg ut en platsannons på Turismnytt – då når du rätt kandidater! Läs mer här!
Källa: ServiceScore
Foton: SAS, MAX, Flygbussarna, Scandic Hotels
Text: Isa Mörk
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Flygbussarna
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-