-
Besöksnäringen har misslyckats med sitt inflytande
Besöksnäringen har misslyckats med både sin mediebild och sitt politiska inflytande. Sedan fem år tillbaka har det offentliga Sverige gradvis sänkt sina ambitioner inom resor och turism. Under perioden har investeringar i näringen minskat, både offentliga och privata, med följd av att även stöd- och bidragsapparaten Tillväxtverket pratar om andra saker än turism i sina prioriteringar.
Symptomatiskt är att när Ylva Jonasson, arbetsmarknadsminister (S), ska uttala sig om och till branschen väljer att lyfta sexuella trakasserier som sin huvudpunkt. Eller när infrastrukturminister Anna Johansson (S) skriver att regeringens flygstrategi kommer att vara en del av den arbetsmarknadspolitik regeringen vill genomföra. Till det kan vi lägga Europaparlamentarikern Marita Ulvskogs (S) uttalande i förra veckan om flygbranschen som oschysst arbetsmarknad.
Med dessa inställningar och dessutom med en regeringsbildning som gör att beskattning av flygresor och en stark drift att minska antalet flygplatser i Sverige så hamnar både politiskt och mediafokus på helt fel saker. Att skapa opinion för att utveckla och förstärka näringen är inte lätt men att det misslyckats är tydligt.
Hotbilderna är påtagliga för både regioner och enskilda företag att det kommer vara ett svårare att lyckas i en näring som vi kraftigt skönmålar. Och det är kanske skönmålandet av den som en frälsare och den stora framtidsbranschen som är kärnan till problemet. Den skapar inte förankring och förståelse för vilka politiska investeringar som måste göras och hur konkurrensutsatt näringen är.
Resor och turism hör till världen mest konkurrensutsatta näringar och vi trappar ner våra investeringar och offentliga prioriteringar när omvärlden gör tvärtom. Vi kommer inte att stärka vår konkurrenskraft med att fokusera på arbetsmarknadsfrågor och miljöfrågor även om dessa är självklara förutsättningar.
Det är något vi har misslyckats med att kommunicera här.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
070-594 19 30www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-