-
Besöksnäringen har misslyckats med sitt inflytande
Besöksnäringen har misslyckats med både sin mediebild och sitt politiska inflytande. Sedan fem år tillbaka har det offentliga Sverige gradvis sänkt sina ambitioner inom resor och turism. Under perioden har investeringar i näringen minskat, både offentliga och privata, med följd av att även stöd- och bidragsapparaten Tillväxtverket pratar om andra saker än turism i sina prioriteringar.
Symptomatiskt är att när Ylva Jonasson, arbetsmarknadsminister (S), ska uttala sig om och till branschen väljer att lyfta sexuella trakasserier som sin huvudpunkt. Eller när infrastrukturminister Anna Johansson (S) skriver att regeringens flygstrategi kommer att vara en del av den arbetsmarknadspolitik regeringen vill genomföra. Till det kan vi lägga Europaparlamentarikern Marita Ulvskogs (S) uttalande i förra veckan om flygbranschen som oschysst arbetsmarknad.
Med dessa inställningar och dessutom med en regeringsbildning som gör att beskattning av flygresor och en stark drift att minska antalet flygplatser i Sverige så hamnar både politiskt och mediafokus på helt fel saker. Att skapa opinion för att utveckla och förstärka näringen är inte lätt men att det misslyckats är tydligt.
Hotbilderna är påtagliga för både regioner och enskilda företag att det kommer vara ett svårare att lyckas i en näring som vi kraftigt skönmålar. Och det är kanske skönmålandet av den som en frälsare och den stora framtidsbranschen som är kärnan till problemet. Den skapar inte förankring och förståelse för vilka politiska investeringar som måste göras och hur konkurrensutsatt näringen är.
Resor och turism hör till världen mest konkurrensutsatta näringar och vi trappar ner våra investeringar och offentliga prioriteringar när omvärlden gör tvärtom. Vi kommer inte att stärka vår konkurrenskraft med att fokusera på arbetsmarknadsfrågor och miljöfrågor även om dessa är självklara förutsättningar.
Det är något vi har misslyckats med att kommunicera här.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
070-594 19 30www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-