-
Besöksnäringen har Sveriges bästa marknadschef!
Besöksnäringen har Sveriges bästa marknadschef!
Catarina Falkenhav, ABBA The Museum, fick under torsdagen mottaga priset som Årets Marknadschef under Tendensdagen 2015.
Motiveringen löd:
Tydlig, entusiasmerande, kreativ och med en klockren känsla för de bästa idéerna. Lovorden haglar när kollegorna beskriver vår vinnares ledaregenskaper. Resultaten talar också sitt tydliga språk. Alla uppsatta mål har uppnåtts med råge, och Stockholm har på kort tid fått en av Skandinaviens mest omtalade turistattraktioner. The winner takes it all! Årets Marknadschef 2015 är Catarina Falkenhav på ABBA The Museum.
Årets Marknadschef baseras på fem kriterier som varit ledstjärnor i juryns arbete:
Affärsresultat, Ledarskap, Personlig prestation, Företagets varumärke samt Etik och moral.
I årets jury ingick Aje Stenbeck, affärsområdeschef Inhouse, Désirée Maurd, grundare Juno PR, Jonas Dahlquist, vd Starcom, Lina Söderqvist, marknadschef Åhléns och Årets Marknadschef 2014, Eva-Li Gonner, affärsområdeschef DN, Anna Sjöberg, vd Det, samt Fredrik Svedjetun, chefredaktör Dagens Media.
Juryns ordförande är Francesca O’Brien Apelgren, vd Sveriges Marknadsförbund och Marknadsföreningen i Stockholm.
Samtliga finalister till Årets Marknadschef 2015 var:
Caroline Rudbeck, Dustin, Mats Eliasson, Samhall, Catarina Falkenhav, Abba The Museum, Magnus Ribbeklint, Warner Music Sweden och Mattias Zingmark, Kolmården
En av fem nomineringar kom från besöksnäringen – ett bra facit på att näringen håller på att växa.
Årets Marknadschef 2015 delas ut av Marknadsföreningen i Stockholm tillsammans med Sveriges Marknadsförbund.
Catarina Falkenhav kommer att vara ”Veckans Profil” på Turismnytt.se i vecka 42. Håll utkik!
Källa: Marknadsföreningen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sveriges Marknadsförbund
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-