-
Besöksnäringen i Östersund omsätter en miljard
Under 2023 omsatte besöksnäringen i Östersund drygt en miljard kr. Ett mål som sattes upp 2018 när en plan för utveckling av besöksnäringen togs fram. Målbilden var då att besöksnäringen skulle omsätta en miljard, en ökning om 155 mkr. För att uppnå det omsättningsmålet krävdes flera parametrar:
- Ett ökat antal gästnätter (+ 14 % = + 60 000 nya kommersiella gästnätter behövde skapas, vilket krävde såväl ökad kapacitet samt förmåga att nyttja de delar av året där en kapacitetsökning var möjlig)
- Ökningen skulle ske med målet att behålla beläggningsgraden på samma nivå som 2018, dvs 66%
- En ökning av besökarnas genomsnittliga dygnsutlägg om 10%, från 580 kr/ dygn
- Vår gästnöjdhet skulle nå 4.4 på en 5-gradig skala, vilket innebar en medelbetygsökning med 0.1 per år.
I tillägg skulle platsvarumärket mätas regelbundet för att se hur utvecklingen av varumärket Östersund tett sig under perioden.
Nu visar en sammanställning från NordAnalys att målen uppnåtts.
Besöksnäringen har varit och fortsatt är viktig för Östersunds utveckling
Elisabeth Richardsson på Destination Östersund berättar:
”Pandemin såg länge ut att påverka möjligheten att nå målet och vi pratade om att skjuta fram målet till 2025. Desto mer glädjande kan vi nu konstatera att målet uppnåtts. Det visar att besöksnäringen i Östersund har varit och fortsatt är viktig för Östersunds utveckling. Inför 2024 reviderade vi ”Plan för besöksnäringen” och målet är att arbeta fram ett nytt underlag, i samverkan med besöksnäringen och Östersunds kommun inför 2025 och framåt. Just nu jobbar vi med ett gediget hållbarhetsarbete och ser på hur detta kan jacka i tillväxtplaner, utvecklingsidéer och kommande målsättningar”.
Lars Häreblad från NordAnalys säger:
”Att mäta omsättningen av besöksnäringen är ingen ”exakt vetenskap”. Svårigheten ligger i att det inte entydigt går att definiera branschen och utgå från producentledet. Besöksmål, butiker, restauranger med mera har både lokalbefolkning och tillresta besökare som kunder. Därför får man använda en kombination av olika källor, och det krävs också ett visst mått av skattningar, då det inte finns tillgänglig data för alla parametrar. Men sammantaget ger den metod som använts (och har använts i många olika sammanhang) en god tillförlitlighet”.
Det är en rad av datakällor som ligger till grund för det slutliga resultatet, med en total omsättning om 1 016 miljoner kronor, + 9 %. Omsättningen beräknas ge en total sysselsättningseffekt på motsvarande 1 134 årssysselsättningar, som en kombination av direkta och indirekta effekter.
Läs mer om Destination Östersund på Turismnytt här.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-