-
Besöksnäringen i Östersund omsätter en miljard
Under 2023 omsatte besöksnäringen i Östersund drygt en miljard kr. Ett mål som sattes upp 2018 när en plan för utveckling av besöksnäringen togs fram. Målbilden var då att besöksnäringen skulle omsätta en miljard, en ökning om 155 mkr. För att uppnå det omsättningsmålet krävdes flera parametrar:
- Ett ökat antal gästnätter (+ 14 % = + 60 000 nya kommersiella gästnätter behövde skapas, vilket krävde såväl ökad kapacitet samt förmåga att nyttja de delar av året där en kapacitetsökning var möjlig)
- Ökningen skulle ske med målet att behålla beläggningsgraden på samma nivå som 2018, dvs 66%
- En ökning av besökarnas genomsnittliga dygnsutlägg om 10%, från 580 kr/ dygn
- Vår gästnöjdhet skulle nå 4.4 på en 5-gradig skala, vilket innebar en medelbetygsökning med 0.1 per år.
I tillägg skulle platsvarumärket mätas regelbundet för att se hur utvecklingen av varumärket Östersund tett sig under perioden.
Nu visar en sammanställning från NordAnalys att målen uppnåtts.
Besöksnäringen har varit och fortsatt är viktig för Östersunds utveckling
Elisabeth Richardsson på Destination Östersund berättar:
”Pandemin såg länge ut att påverka möjligheten att nå målet och vi pratade om att skjuta fram målet till 2025. Desto mer glädjande kan vi nu konstatera att målet uppnåtts. Det visar att besöksnäringen i Östersund har varit och fortsatt är viktig för Östersunds utveckling. Inför 2024 reviderade vi ”Plan för besöksnäringen” och målet är att arbeta fram ett nytt underlag, i samverkan med besöksnäringen och Östersunds kommun inför 2025 och framåt. Just nu jobbar vi med ett gediget hållbarhetsarbete och ser på hur detta kan jacka i tillväxtplaner, utvecklingsidéer och kommande målsättningar”.
Lars Häreblad från NordAnalys säger:
”Att mäta omsättningen av besöksnäringen är ingen ”exakt vetenskap”. Svårigheten ligger i att det inte entydigt går att definiera branschen och utgå från producentledet. Besöksmål, butiker, restauranger med mera har både lokalbefolkning och tillresta besökare som kunder. Därför får man använda en kombination av olika källor, och det krävs också ett visst mått av skattningar, då det inte finns tillgänglig data för alla parametrar. Men sammantaget ger den metod som använts (och har använts i många olika sammanhang) en god tillförlitlighet”.
Det är en rad av datakällor som ligger till grund för det slutliga resultatet, med en total omsättning om 1 016 miljoner kronor, + 9 %. Omsättningen beräknas ge en total sysselsättningseffekt på motsvarande 1 134 årssysselsättningar, som en kombination av direkta och indirekta effekter.
Läs mer om Destination Östersund på Turismnytt här.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträd...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
-
Gästbloggare
-