-
Besöksnäringen visar hur man kan ta ansvar
I Jämtland Härjedalen har man länge arbetat med ansvar som värdegrund inom turismutveckling.
Nu har Jämtland Härjedalens Turism, JHT, tagit fram en värdeguide med hjälp av experter inom olika områden. Det är Ulrika Lahne på QX Förlag, Karin Riddar på Östersunds kommun och Wadih El-Achkar på Jobblotsen som har bidragit med kunskap om hur man på ett inkluderande sätt kan agera utifrån olika aspekter av mångfald.
Värdeguiden har tagits fram inom projektet Turism 2030 som är en gemensam satsning mellan Jämtland Härjedalen Turism och destinationerna Ragundadalen, Vemdalen, Östersund, Åre och Funäsfjällen.
Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Jämtland Härjedalen samt deltagande parter.
Ansvar i fokus
I ordet ansvar ryms både miljömässiga, sociala, ekonomiska och kulturella värderingar – med ambitionen att driva en besöksnäring som växer och utvecklas på ett hållbart sätt och som gynnar samhället i stort. Att välkomna en mångfald av gäster handlar såväl om ansvarstagande som om gott värdskap.”- Vi vill att besöksnäringen ska vara en förebild för övriga branscher på flera olika plan. Naturen och kulturen är våra viktigaste resurser och dessa ska vi ta hand om. Men precis lika viktigt är det att inte agera på ett sätt som upplevs diskriminerande. Vi vill att alla människors lika värde och rättigheter ska prioriteras högt hos oss. Det ska vara en självklarhet att man oberoende av kön, sexuell läggning, kulturell och religiös bakgrund eller funktionsnedsättning tas emot på lika villkor”, säger Mats Forslund, VD på Jämtland Härjedalen Turism.
Besöksnäringen är en av de största och snabbast växande näringarna i världen. Enligt UNWTO kommer antalet internationella turister år 2030 nå 1.8 miljarder (jmf 1.2 miljarder 2015). Med ökad efterfrågan kommer ökad konkurrens och därmed också större krav – för dagens besökare blir det allt viktigare med företag och destinationer som tar ansvar för miljö och klimat, liksom att man under semestern har möjlighet att skaffa sig ny kunskap om exempelvis natur, kultur och traditioner.
”- Att utveckla upplevelser som passar den mångfald av gäster som skulle kunna besöka oss medför utmaningar men framförallt möjligheter. Allt börjar i våra värderingar där vi gemensamt måste slå fast att vi nu och i framtiden ska värna om såväl natur- och kulturresurser som om människors värde och rättigheter. Med idéer, inspiration, tips och råd kring hur värderingar kan omsättas till konkreta handlingar är förhoppningen att värdeguiden ska hjälpa aktörer att våga göra skillnad och hitta områden som kan utvecklas – vilket i slutänden skapar än mer nöjda gäster och därmed ökad lönsamhet”, fortsätter Mats Forslund.
Källa: JHT
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jämtland Härjedalens Turism
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-