-
Fler besökare än någonsin på Falkenbergs Matdagar
Falkenbergs matdagar gick av stapeln för tredje året i rad 7-8 september och lockade besökare från hela Halland. Trots att helgen bjöd på en del regn och blåst så kom många matintresserade och trycket blev högre än förväntat.
”Det har varit helt fantastiskt! Vi är supernöjda med evenemanget. Trots att vädret ställde till det för oss en del så kom det säkert över 20 000 besökare under de här två dagarna. Det var många som sålde slut redan på fredagen och fick åka och hämta mer.” Säger Susanne Thorsson, projektledare på Destination Falkenberg.
Dagar av inspiration och kunskap
Destination Falkenberg står bakom evenemanget samt nätverket Falkenbergs Skafferi. Falkenbergs matdagar lyfte fram alla duktiga matproducenter, förädlare och restauratörer i omgivningen. Besökare inspirerades inte bara av kunskapen och matlagningen som ägde rum, utan också av den dignande matmarknaden som fanns tillgänglig. Helgen hade fler besökare än tidigare år och blev en stor succé.
Framöver ska Destinationsbolaget tillsammans med de lokala aktörerna utvärdera matdagarna för att få in åsikter och se över vad som kan utvecklas med evenemanget till nästa år.
”Vi laddar för fullt inför nästa år. Det kommer bli en fortsättning, det är helt klart. Det känns som det ligger rätt i tiden. Jag tycker mig se att maten ligger och pyr i hela Halland.” Avslutar Susanne Thorsson stolt.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Destination Falkenberg
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-