-
Bilsemestrandet ökar
Det är många som vill åka på en bilsemester men när vi väljer resmål blir det ofta till Tyskland och Danmark som vi åker i.
Det som lockar är bland annat inköp av mat, dryck och kläder vilka är billigare än i Sverige. Lockar gör också större flexibilitet och känslan av en stor frihet.
Man hoppas på spontanta händelser längs bilvägen.Det är Bilsemesterrapporten 2015, en rapport från Stena Line, som avslöjar varför svenskarna väljer bilsemester.
Det är 3 av tio svenskar, 30%, som väljer att bila på sin semester. Men bilsemester är mer populärt i andra länder i Sverige, och där ligger Frankrike i topp.
Här är hela listan:
Frankrike, 66 procent
Polen, 60 procent
Tyskland, 58 procent
Nederländerna, 42 procent
Sverige, 30 procent
Norge, 28 procent
Storbritannien, 28 procent
Danmark, 24 procent
Irland, 23 procent
Tänk om vi kunde locka de att ta en bilsemester i Sverige? Det skulle vara bra för svensk besöksnäring!- Text: Maria Lindqvist
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Mest om Destination, Evenemang, Museer, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
-
Gästbloggare
-