-
Branschmässan som samlar verksamma inom event och musik
På branschmässan Studiobar i Botkyrka kommer verksamma inom film, tv, scen, event och musik att träffas för att diskutera framtidens möjligheter och utmaningar den 29 september.
Mässan bjuder på spännande programpunkter från scenen, panelsamtal lett av Joppe Pihlgren (verksamhetsansvarig Livemusik Sverige) och en mässdel med utställare från film, tv, scen, event och musikbranschen. Mat och dryck finns till försäljning i Studiobars bar- och caféområde.
Diskussionen kommer att fokuseras på ”Hur Sverige blir bäst på digital och live”. Det handlar om strukturförändringar, finansiering och arbetsvillkor. Syftet är att utveckla och förstärka upplevelsen.
”Live” är en viktig inkomstkälla för musik – lika viktig som upphovsrätt och skivförsäljning. Livemusiken omsätter 4 miljarder kronor per år i Sverige.
På branschmässan kommer det att finnas paneler av ”experter”.
Panelen i den första debatten kommer att bestå av följande personer: Ingmari Pagenkemper (Södra Teatern), Kristian Franck (Visualact), Stefan Papangelis (Upplev Norrköping), Patrik Tengwall (Sthlm Globe Arena). Detta kommer de att diskutera :
- ”liveperspektivet”
- vilka är framtidens synergier?
- kan en musikfestival fungera som ett politiskt instrument som speglar samhällsutveckling?
- vilka nya yrken skapas i digitaliseringens kölvatten?
- hur stärks vikten av liveframförandet ännu mer?
- vilka trender ger störst affärsnytta?
Paneldebatt två kommer att bestå av följande personer: Catharina Gilljam (SVT), Hjalmar Palmgren (Svenska filminstitutet), Jesper Pauli (Medieinstitutet), Owe Svensson (ljudtekniker inom film) och Claes Dietmann (Fido).
De kommer att diskutera utveckling och möjligheter utifrån film- och tv:s perspektiv:
- Vad händer när sociala mediers genomslag gör att konsumentens upplevelser och engagemang inte bara har en fysisk dimension, utan också manifesteras på ett digitalt plan?
- Hur kan den ökande digitaliseringen inom musik, tv, film, scen och event bidra till en mer hållbar konsumtion?
Branschmässan Studiobar arrangeras av Subtopia som är ett kluster av företag, artister, filmproducenter, cirkuskompanier, ideella föreningar och entreprenörer i Alby Botkyrka söder om Stockholm. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka och fungerar som centrum för Botkyrka kommuns satsning på kultur och kreativa näringar.
Källa: Botkyrka kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Gunnar Seijbold
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
-
Gästbloggare
-