-
Branschmässan som samlar verksamma inom event och musik
På branschmässan Studiobar i Botkyrka kommer verksamma inom film, tv, scen, event och musik att träffas för att diskutera framtidens möjligheter och utmaningar den 29 september.
Mässan bjuder på spännande programpunkter från scenen, panelsamtal lett av Joppe Pihlgren (verksamhetsansvarig Livemusik Sverige) och en mässdel med utställare från film, tv, scen, event och musikbranschen. Mat och dryck finns till försäljning i Studiobars bar- och caféområde.
Diskussionen kommer att fokuseras på ”Hur Sverige blir bäst på digital och live”. Det handlar om strukturförändringar, finansiering och arbetsvillkor. Syftet är att utveckla och förstärka upplevelsen.
”Live” är en viktig inkomstkälla för musik – lika viktig som upphovsrätt och skivförsäljning. Livemusiken omsätter 4 miljarder kronor per år i Sverige.
På branschmässan kommer det att finnas paneler av ”experter”.
Panelen i den första debatten kommer att bestå av följande personer: Ingmari Pagenkemper (Södra Teatern), Kristian Franck (Visualact), Stefan Papangelis (Upplev Norrköping), Patrik Tengwall (Sthlm Globe Arena). Detta kommer de att diskutera :
- ”liveperspektivet”
- vilka är framtidens synergier?
- kan en musikfestival fungera som ett politiskt instrument som speglar samhällsutveckling?
- vilka nya yrken skapas i digitaliseringens kölvatten?
- hur stärks vikten av liveframförandet ännu mer?
- vilka trender ger störst affärsnytta?
Paneldebatt två kommer att bestå av följande personer: Catharina Gilljam (SVT), Hjalmar Palmgren (Svenska filminstitutet), Jesper Pauli (Medieinstitutet), Owe Svensson (ljudtekniker inom film) och Claes Dietmann (Fido).
De kommer att diskutera utveckling och möjligheter utifrån film- och tv:s perspektiv:
- Vad händer när sociala mediers genomslag gör att konsumentens upplevelser och engagemang inte bara har en fysisk dimension, utan också manifesteras på ett digitalt plan?
- Hur kan den ökande digitaliseringen inom musik, tv, film, scen och event bidra till en mer hållbar konsumtion?
Branschmässan Studiobar arrangeras av Subtopia som är ett kluster av företag, artister, filmproducenter, cirkuskompanier, ideella föreningar och entreprenörer i Alby Botkyrka söder om Stockholm. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka och fungerar som centrum för Botkyrka kommuns satsning på kultur och kreativa näringar.
Källa: Botkyrka kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Gunnar Seijbold
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-