-
Cecilia Malmström går in i rollen som Stakeholder Relationship Manager
Cecilia Malmström ansluter till Swedish Lapland Visitors Board i den nya rollen som Stakeholder Relationship Manager. Cecilia kommer närmast från en tjänst som kommunikationschef på Kompetensföretagen i Stockholm och har flyttat tillbaka till hembyn Sjulsmark efter 25 år i huvudstaden.
”Vi är jätteglada att välkomna Cecilia till teamet. Med Cecilias hjälp kommer vi att ytterligare kunna stärka kunskapen om besöksnäringen brett hos samhällets aktörer. Med hjälp av sin breda bakgrund och mångåriga erfarenhet kommer hon att vara en nyckelspelare i vårt samverkansarbete, säger Annika Fredriksson”. VD Swedish Lapland Visitors Board.
I rollen som Stakeholder Relationship Manager kommer Cecilia att främst arbeta med besöksnäringens och turismens intressenter. Arbetet bygger på att hämta in, sprida och dela insikter och kunskaper om besöksnäringens bidrag till samhällsutvecklingen hos berörda möjliggörare och förutsättningsskapare. Hon kommer att arbeta med relationsbyggande, kommunikationsinsatser och initiera samt vidareutveckla partnerskap för Swedish Lapland Visitors Board.
Vill nu gå åt ett nytt håll
Cecilia har jobbat med kommunikation i många år, både som kommunikatör, pressekreterare och nu senast som kommunikationschef. Hon är ursprungligen från Sjulsmark, som ligger mellan Piteå och Luleå, och har efter många år söderöver flyttat tillbaka till sin hemby.
”Jag har arbetat inom arbetsmarknadsområdet i 15 år och vill nu gå åt ett nytt håll. Jag känner att jag hamnat mitt i prick, efter att ha givit Stockholm ett kvarts sekel av mitt liv kan jag nu ge tillbaka till platsen jag kommer ifrån”. Säger Cecilia Malmström, och fortsätter:
”Det känns oerhört stimulerande att ge mig in på ett så pass viktigt område som det här är. Jag är ödmjuk inför de människor jag kommer att möta och den kunskap de sitter på.”
Cecilias arbete kommer att vara en viktig del i att följa Norrbottens besöksnäringsstrategi, där samverkan spelar en stor roll i många delar.
”Vår långsiktiga vision är att bli Arktis mest ansvarsfulla resmål, för att nå dit behöver vi ha så många som möjligt med oss på tåget, därför är samarbete mellan olika parter en förutsättning. Där kommer Cecilia att spela en viktig roll”. Säger Annika Fredriksson.
Cecilia finns på plats på Swedish Lapland Visitors Boards kontor i Luleå sedan 26 mars.
Läs mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Tourism Board
- Foto: Swedish Lapland Tourism Board
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-