-
Debatt: Strömma – Dålig koll på skärgårdsturismen i Stadshuset
I tisdags gick oppositionsborgarrådet Jan Valeskog ut och kritiserade utredningen om framtidens skärgårdstrafik. Han säger sig värna om turismen, men det han föreslår är något som verkligen riskerar att slå ut turismen i skärgården.
I Region Stockholm pågår ett arbete med den framtida båttrafiken i Stockholms skärgård, den så kallade Sjötrafikutredningen. Ett av förslagen är att flytta vissa bytespunkter för Waxholmsbolagets trafik från centrala Stockholm till längre ut i Skärgården. Syftet är att skapa mer effektiva färdvägar för bofasta och andra som använder Waxholmsbolagets båtar som kollektivt färdmedel.
– Turisterna har oftast andra behov än det som Waxholmsbolaget kan erbjuda. Hos oss förbokar resenärerna plats och är på så sätt alltid garanterade att komma med, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma.
Möjligheten att förboka är ofta en förutsättning för att turister, varav många är från utlandet, överhuvudtaget ska kunna resa i Skärgården. Det har varit extra viktigt nu i sommar och med de begränsningar som gäller på båtarna för att minska smittspridningen.
– Vår och Waxholmsbolagets trafik kompletterar varandra för att skapa en infrastruktur som bidrar till en levande skärgård. Att man i Stadshuset har bristande förståelse för hur turisterna reser i Stockholms skärgård är bekymmersamt, säger Peter Henricson.
Många näringsidkare i skärgården är helt beroende av att turisterna kan komma dit. Bland dem finns en stark oro att de privata aktörerna försvinner. Genom att SL-kortet blir giltigt i allt mer av Waxholmsbolagets trafik konkurreras andra aktörer ut.
– Vi jobbar ihop med de privata aktörerna för att våra gäster ska komma hit. Regionens trafik kan aldrig garantera plats och det är inte heller deras uppgift. Det är oroande att Stadshuset tycks tro att den enda trafik som finns i Skärgården är Waxholmsbolagets, säger Jan Pfister som äger Grinda Wärdshus.
Peter Henricson, Strömma
Detta är ett debattinlägg och åsikterna som framförs är författarens egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
Läs fler debattinlägg på Turismnytt här
- Text: Peter Henricson, Strömma
- Foto: Strömma
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-