-
Debatten om Bromma flygplats
Debatten om Bromma flygplats vara eller icke vara fortsätter både bland politiker, aktörer och i press.
Västerbottenskuriren skriver att norrlänningarna lika bra kan flyga till Arlanda istället för Norrland –
huvudsaken är att de har regelbunden trafik till huvudstaden. Regionens politiker påstår att Bromma flygplats är avgörande för att Västerbottens näringsliv skall fungera och utvecklas. Professorn Lars Westin håller dock med Västerbottenskuriren och tillägger att Bromma bör läggas ned då den stör stora bostadsområden.Dagens Industri skriver om hur Swedavia har struntat i de internationella säkerhetsreglerna och
beslutat att större flygplan får landa på Bromma. Detta trots den säkerhetsrisk som föreligger då
det ligger bostadsområden nära och vid båda ändarna av start-/landningsbanan finns det större hårt trafikerade vägar. Piloterna Torgil Rosenberg och Lennart Persson håller med att Bromma endast skall trafikeras av mindre flygplan på grund av det säkerhetsutrymmet. Den svenska pilot- och flygorganisationen, Aopa, har begärt ett prövningstillstånd hos Högsta Förvaltningsdomstolen att överklaga ett beslut av Transportstyrelsen.I Dagens nyheter uttalar sig Erik Slottner, KD, att de rödgrönas planer för flygplatsen är ett hot mot tvärbanans planerade utbyggnation. Detta då det finns planer för en station vid flygplatsen.
I Dagens samhälle skriver aktionsgruppen mot Bromma att nu är det dags för politikerna att inse att flygplatsen bör läggas ned då olägenheterna för invånarna överväger fördelarna med att behålla den.
I Svenska Dagbladet skriver bostadsminister Mehmet Kaplan att han inte ser någon anledning att ha kvar flygplatsen. – Vi behöver bygga fler bostäder, säger Kaplan. Läs om varför flygplatsen inte skall vara kvar här.
Enligt pressmeddelande från Moderaternas Anna König Jerlmyr, oppositionsråd i Stockholms stad, förklarar hon varför partiet vill behålla Bromma. De tror inte att Arlanda kan utvecklas om Bromma flygplats läggs ned. Läs mer här.
Stockholms Handelskammare presenterade i förra veckan rapporten ”Därför håller inte bostadsplanerna på Bromma”. Rapporten visar att det inte går att bygga 50.000 bostäder och 30.000 arbetsplatser istället. Majoriteten i Stockholms stadshus håller inte med om det som står i rapporten. Här kan du läsa rapporten.
SAS-chefen har meddelat att han kan tänka sig att Bromma stängs.
I Norrköping har Vänsterpartiet lagt in en motion om att Norrköpings flygplats skall läggas ned. Precis som i Bromma flygplats-fallet så vill de bygga bostäder istället. Detta visar att det inte bara är Bromma flygplats – utan många regionala flygplatser som hotas av nedläggning.
Om Bromma flygplats läggs ned så kan man bygga 50.000 bostäder och 30.000 arbetsplatser på en projekttid om 12 år.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Peter Philips
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av <...
-
-
Gästbloggare
-