-
Debatten om Bromma flygplats
Debatten om Bromma flygplats vara eller icke vara fortsätter både bland politiker, aktörer och i press.
Västerbottenskuriren skriver att norrlänningarna lika bra kan flyga till Arlanda istället för Norrland –
huvudsaken är att de har regelbunden trafik till huvudstaden. Regionens politiker påstår att Bromma flygplats är avgörande för att Västerbottens näringsliv skall fungera och utvecklas. Professorn Lars Westin håller dock med Västerbottenskuriren och tillägger att Bromma bör läggas ned då den stör stora bostadsområden.Dagens Industri skriver om hur Swedavia har struntat i de internationella säkerhetsreglerna och
beslutat att större flygplan får landa på Bromma. Detta trots den säkerhetsrisk som föreligger då
det ligger bostadsområden nära och vid båda ändarna av start-/landningsbanan finns det större hårt trafikerade vägar. Piloterna Torgil Rosenberg och Lennart Persson håller med att Bromma endast skall trafikeras av mindre flygplan på grund av det säkerhetsutrymmet. Den svenska pilot- och flygorganisationen, Aopa, har begärt ett prövningstillstånd hos Högsta Förvaltningsdomstolen att överklaga ett beslut av Transportstyrelsen.I Dagens nyheter uttalar sig Erik Slottner, KD, att de rödgrönas planer för flygplatsen är ett hot mot tvärbanans planerade utbyggnation. Detta då det finns planer för en station vid flygplatsen.
I Dagens samhälle skriver aktionsgruppen mot Bromma att nu är det dags för politikerna att inse att flygplatsen bör läggas ned då olägenheterna för invånarna överväger fördelarna med att behålla den.
I Svenska Dagbladet skriver bostadsminister Mehmet Kaplan att han inte ser någon anledning att ha kvar flygplatsen. – Vi behöver bygga fler bostäder, säger Kaplan. Läs om varför flygplatsen inte skall vara kvar här.
Enligt pressmeddelande från Moderaternas Anna König Jerlmyr, oppositionsråd i Stockholms stad, förklarar hon varför partiet vill behålla Bromma. De tror inte att Arlanda kan utvecklas om Bromma flygplats läggs ned. Läs mer här.
Stockholms Handelskammare presenterade i förra veckan rapporten ”Därför håller inte bostadsplanerna på Bromma”. Rapporten visar att det inte går att bygga 50.000 bostäder och 30.000 arbetsplatser istället. Majoriteten i Stockholms stadshus håller inte med om det som står i rapporten. Här kan du läsa rapporten.
SAS-chefen har meddelat att han kan tänka sig att Bromma stängs.
I Norrköping har Vänsterpartiet lagt in en motion om att Norrköpings flygplats skall läggas ned. Precis som i Bromma flygplats-fallet så vill de bygga bostäder istället. Detta visar att det inte bara är Bromma flygplats – utan många regionala flygplatser som hotas av nedläggning.
Om Bromma flygplats läggs ned så kan man bygga 50.000 bostäder och 30.000 arbetsplatser på en projekttid om 12 år.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Peter Philips
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-