-
Den svenska målgruppen – ny och unik rapport från Visit Sweden
Nu har Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden lanserat sin första rapport. Den svenska målgruppen, om svenska turister i Sverige nu och framåt.
Rapporten visar bland annat att svenskar nu är väldigt ressugna och googlar resmål flera gånger i veckan och att paketerade upplevelser som inkluderar boende, mat och aktiviteter är något som tilltalar allt fler.
Viktigt att kunna kommunicera säkerhet
3,7 miljoner svenskar förväntas semestra i Sverige under året. Men så många som drygt åtta av tio kan tänka sig att utforska Sverige nästa sommar.
De starkaste drivkrafterna för svenskar att resa på semester i Sverige är att ha roligt och uppleva nya saker tillsammans, koppla av och slippa rutiner samt känna sig fria. Även att njuta av god mat och dryck och uppleva naturen lockar.
I rapporten framgår det även att de turistaktörer i Sverige som utöver sitt unika utbud lyckas kommunicera en trygg och säker upplevelse med flexibla avbokningsmöjligheter, har större möjligheter att lyckas locka till sig de turister som finns.
Förhoppningen är att öka synligheten
Rapporten ”Den svenska målgruppen” vänder sig främst till svenskt näringsliv med intresse av turism och belyser utöver de senaste trenderna hur just svenskar tänker kring semestrande i Sverige; drivkrafter, hur man inspireras, planerar och bokar sina resor.
“Läget i besöksnäring är ytterst allvarligt och varje insats som stödjer näringen behövs. Med insikter om den svenska målgruppen är förhoppningen att vi gemensamt kan öka synligheten och kännedom om Sveriges rika turistiska utbud och få alla oss svenska resenärerna att upptäcka Sverige på nytt, eller på nytt sätt.” Säger Angelica Månsson-Gerde, Head of New Business, Visit Sweden
Rapporten finns för fri nedladdning här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
-
Gästbloggare
-