-
Destination Jönköping lanserar Ping – historiska micropoddar
Destination Jönköping introducerar ett nytt berättarkoncept som tar upp lokalhistoria om platser, personer och händelser i staden. Tillsammans med frilansreporter Johan Wangström lanseras nu tio historiska micropoddar under namnet Ping. Där allt från klockringningarna från Sofiakyrkan och branden på Smedjegatan till HV71:s först SM-guld tas upp.
Lyfter det som betytt mycket för destinationen
I micropoddarna får man följa med på en resa i Jönköpings moderna samtidshistoria där man får möta rösterna bakom stora och viktiga händelser i kommunens historia.
”Vi vill lyfta platser och händelser som betytt mycket för Jönköping. Ping är ett kort och lättillgängligt ljudformat som vi tror kan nå nya målgrupper. Jönköping växer som bostads- och besöksort och jag tror att det har ett stort värde att kunna lyfta fram dessa berättelser för besökare och nya invånare. Och samtidigt så är det ett sätt att stärka stoltheten för staden bland alla oss invånare.” Säger Hanna Vinborg, chef för marknad och kommunikation på Destination Jönköping.
Varför heter konceptet Ping?
Destinationsbolaget har valt att kalla konceptet för Ping. Namnet relaterar till något som är snabbt och kort, samt vill fånga någons uppmärksamhet. Det relaterar också till att leta upp en plats, både fysisk och virtuell, genom att ”pinga”. Ping är också en ordlek på Jönkö-Ping.
”Det finns massor av spännande lokala berättelser och många som minns och är beredda att berätta om dem. Intresset för lokal historia är jättestort, och berättelserna blir förstås ännu starkare när de som själva var med kan berätta. Jag tror att den lokala ”själen” är viktig och att händelser i vårt förflutna ligger där i bakgrunden någonstans och påverkar vilka vi är idag.” Säger Johan Wangström, frilansreporter som arbetat många år inom Sveriges Radio.
Micropoddarna finns tillgängliga på Spotify
De tio micropoddarna finns på Spotify, sök på ”Ping – en historisk micropodd om Jönköping”.
◆ Jönköpingsdialekten.
◆ Bruksområdet Norrahammar.
◆ Branden på Smedjegatan.
◆ Jönköpingsbandet The Cardigans.
◆ Agnetha Fältskog – född och uppvuxen i Jönköping.
◆ Branden i Bäckaby kyrka.
◆ Göran Kropp – äventyraren från Jönköping.
◆ HV71 – väcker starka känslor.
◆ Klockringningen som överröstade budskapet.
◆ Tändsticksområdet – en modern pärla med historiskt arv.Projektet är en del av att lyfta det historiska Jönköping digitalt. Det är delfinansierat av Johan Adolf Malmstens minnesfonden.
Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-