-
Destination Jönköping lanserar Ping – historiska micropoddar
Destination Jönköping introducerar ett nytt berättarkoncept som tar upp lokalhistoria om platser, personer och händelser i staden. Tillsammans med frilansreporter Johan Wangström lanseras nu tio historiska micropoddar under namnet Ping. Där allt från klockringningarna från Sofiakyrkan och branden på Smedjegatan till HV71:s först SM-guld tas upp.
Lyfter det som betytt mycket för destinationen
I micropoddarna får man följa med på en resa i Jönköpings moderna samtidshistoria där man får möta rösterna bakom stora och viktiga händelser i kommunens historia.
”Vi vill lyfta platser och händelser som betytt mycket för Jönköping. Ping är ett kort och lättillgängligt ljudformat som vi tror kan nå nya målgrupper. Jönköping växer som bostads- och besöksort och jag tror att det har ett stort värde att kunna lyfta fram dessa berättelser för besökare och nya invånare. Och samtidigt så är det ett sätt att stärka stoltheten för staden bland alla oss invånare.” Säger Hanna Vinborg, chef för marknad och kommunikation på Destination Jönköping.
Varför heter konceptet Ping?
Destinationsbolaget har valt att kalla konceptet för Ping. Namnet relaterar till något som är snabbt och kort, samt vill fånga någons uppmärksamhet. Det relaterar också till att leta upp en plats, både fysisk och virtuell, genom att ”pinga”. Ping är också en ordlek på Jönkö-Ping.
”Det finns massor av spännande lokala berättelser och många som minns och är beredda att berätta om dem. Intresset för lokal historia är jättestort, och berättelserna blir förstås ännu starkare när de som själva var med kan berätta. Jag tror att den lokala ”själen” är viktig och att händelser i vårt förflutna ligger där i bakgrunden någonstans och påverkar vilka vi är idag.” Säger Johan Wangström, frilansreporter som arbetat många år inom Sveriges Radio.
Micropoddarna finns tillgängliga på Spotify
De tio micropoddarna finns på Spotify, sök på ”Ping – en historisk micropodd om Jönköping”.
◆ Jönköpingsdialekten.
◆ Bruksområdet Norrahammar.
◆ Branden på Smedjegatan.
◆ Jönköpingsbandet The Cardigans.
◆ Agnetha Fältskog – född och uppvuxen i Jönköping.
◆ Branden i Bäckaby kyrka.
◆ Göran Kropp – äventyraren från Jönköping.
◆ HV71 – väcker starka känslor.
◆ Klockringningen som överröstade budskapet.
◆ Tändsticksområdet – en modern pärla med historiskt arv.Projektet är en del av att lyfta det historiska Jönköping digitalt. Det är delfinansierat av Johan Adolf Malmstens minnesfonden.
Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...
-
-
Gästbloggare
-