-
Destination Läckö-Kinnekulle satsar på att analysera besöksanledningar
Destination Läckö-Kinnekulle har under säsongen på olika sätt räknat besökare och analyserat reseanledningar. De har analyserat exempelvis val av besöksmål och vilket typ av boende turisterna väljer. Allt för att få en så bra bild som möjligt av destinationens attraktionskraft.
Stor satsning på analysering
Under säsongen har destinationsbolaget använt besöksräknare som räknar via wifi på sju platser. De har även genomfört besöksintervjuer med turister under juli månad samt deltagit i en nationell varumärkesanalys i samarbete med nätverket SNDMO. Bolaget samlar dessutom in statistik för besöksanledningar till turistbyrån samt besök på hemsidan.
”Vi har gjort en stor satsning på att analysera besökare och vår mottagningsservice under 2019. I kombination med varumärkesanalysen där besökarnas attityd till vår destination har mätts har vi fått en samlad bild som ger oss riktlinjer för hur vi ska fortsätta att utvecklas till en ännu mer attraktiv destination.” Säger Anna Ohlin Ek, VD för Destination Läckö-Kinnekulle.
Under perioden 15 juni – 15 oktober har enligt undersökningen 50 000 personer besökt Rörstrand museum. 62 000 har besökt Falkängens hantverksby och 81 000 personer valde att åka till Spikens fiskehamn.
Arbetar med hållbart resande
Hemsidebesöken fortsätter att öka. Av personer som är tillfrågade i besöksundersökningen uppger 22 % att de vill få information av en fysisk person via turistbyrå. Medan 69 % vill söka information på egen hand via digitala kanaler.
Gällande resväg till destinationen kommer 90 % av besökarna hit med egen bil och 45 % uppger att de kan tänka sig att byta bilen mot ett mer hållbart alternativ.
”Vi jobbar med hållbart resande i SMaRT-projektet (Sustainable Mobile and Rural Tourism) där vi tittar på olika lösningar för att främja och underlätta hållbart resande till och inom destinationen.” Säger Anna Ohlin Ek.
Gästnätterna ökar i destinationen
Ökningen för antal gästnätter i Götene och Lidköping för hotell, stugor och vandrarhem ligger på 6 % till och med augusti. Detta kan jämföras med den genomsnittliga ökningen för hotell, camping och stugor i Skaraborg som ligger på 3 %. Efter rekordåret 2018 fortsätter även camping i Läckö-Kinnekulle att öka med ytterligare 4 %.
”Besöksanledningen som hamnar i topp är att besöka ett specifikt besöksmål eller en sevärdhet i vår destination. Friluftsliv, natur och kulturevenemang samt nyfikenhet på platsen ligger också högt som reseanledning i undersökningen vilket bevisar att vi har unika värden som vi kan lyfta fram ännu mer.” Menar Anna Ohlin Ek.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Linnéa Gustafsson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-