-
Destination Läckö-Kinnekulle satsar på att analysera besöksanledningar
Destination Läckö-Kinnekulle har under säsongen på olika sätt räknat besökare och analyserat reseanledningar. De har analyserat exempelvis val av besöksmål och vilket typ av boende turisterna väljer. Allt för att få en så bra bild som möjligt av destinationens attraktionskraft.
Stor satsning på analysering
Under säsongen har destinationsbolaget använt besöksräknare som räknar via wifi på sju platser. De har även genomfört besöksintervjuer med turister under juli månad samt deltagit i en nationell varumärkesanalys i samarbete med nätverket SNDMO. Bolaget samlar dessutom in statistik för besöksanledningar till turistbyrån samt besök på hemsidan.
”Vi har gjort en stor satsning på att analysera besökare och vår mottagningsservice under 2019. I kombination med varumärkesanalysen där besökarnas attityd till vår destination har mätts har vi fått en samlad bild som ger oss riktlinjer för hur vi ska fortsätta att utvecklas till en ännu mer attraktiv destination.” Säger Anna Ohlin Ek, VD för Destination Läckö-Kinnekulle.
Under perioden 15 juni – 15 oktober har enligt undersökningen 50 000 personer besökt Rörstrand museum. 62 000 har besökt Falkängens hantverksby och 81 000 personer valde att åka till Spikens fiskehamn.
Arbetar med hållbart resande
Hemsidebesöken fortsätter att öka. Av personer som är tillfrågade i besöksundersökningen uppger 22 % att de vill få information av en fysisk person via turistbyrå. Medan 69 % vill söka information på egen hand via digitala kanaler.
Gällande resväg till destinationen kommer 90 % av besökarna hit med egen bil och 45 % uppger att de kan tänka sig att byta bilen mot ett mer hållbart alternativ.
”Vi jobbar med hållbart resande i SMaRT-projektet (Sustainable Mobile and Rural Tourism) där vi tittar på olika lösningar för att främja och underlätta hållbart resande till och inom destinationen.” Säger Anna Ohlin Ek.
Gästnätterna ökar i destinationen
Ökningen för antal gästnätter i Götene och Lidköping för hotell, stugor och vandrarhem ligger på 6 % till och med augusti. Detta kan jämföras med den genomsnittliga ökningen för hotell, camping och stugor i Skaraborg som ligger på 3 %. Efter rekordåret 2018 fortsätter även camping i Läckö-Kinnekulle att öka med ytterligare 4 %.
”Besöksanledningen som hamnar i topp är att besöka ett specifikt besöksmål eller en sevärdhet i vår destination. Friluftsliv, natur och kulturevenemang samt nyfikenhet på platsen ligger också högt som reseanledning i undersökningen vilket bevisar att vi har unika värden som vi kan lyfta fram ännu mer.” Menar Anna Ohlin Ek.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Linnéa Gustafsson
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-